/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Annotation of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log


Revision 1.13 - (hide annotations)
Sun Mar 9 18:21:20 2003 UTC (21 years, 8 months ago) by eax
Branch: MAIN
Changes since 1.12: +37 -33 lines
File MIME type: application/x-tex
Manipulera och Navigera...

1 jontas 1.1 \documentclass[12pt, a4paper]{article}
2     \usepackage[latin1]{inputenc}
3     \usepackage{setspace}
4    
5     \begin{document}
6     \thispagestyle{empty}
7     \begin{centering}
8     \huge{HCI Text}\\
9     \huge{DVC002: Människa-datorinteraktion (MDI), 5p}\\
10     \huge{2003, period 1}\\\vspace{.3in}
11     \large{av}\\
12     \LARGE{Jonas Petersson \& Mathias Börjesson}\\\vspace{.4in}
13     \large{Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap\\
14 eax 1.6 Blekinge Tekniska Högskola\\\vspace{.03in}}
15 jontas 1.1 \texttt{e-mail:}\\
16 eax 1.6 \emph{jopd01@student.bth.se}\\
17 jontas 1.1 \emph{tb00mbo@student.bth.se}\\
18     \end{centering}
19     \newpage
20     \tableofcontents
21     \newpage
22     \onehalfspacing
23     \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?
24    
25 jontas 1.5 Detta kapitel kommer att ta delar av det vi har gått igenom
26 jontas 1.1 i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.
27    
28     \subsection{Användandet av en minsta gemensamma
29     utvecklingsmiljö}
30    
31     Ett syfte med att introducera en minsta gemensamma
32     utvecklingsmiljö är att underlätta processen att
33     producera programvara, även om man inte sitter vid sin
34     egen dator, utan hos någon annan.
35    
36     Nyttan med en minsta gemensamma utvecklingsmiljö i en miljö med flera utvecklare är att
37     det hämmar användandet av egna utvecklingsverktyg,
38     underlättar användandet av en annan dator, underlättar utbildning, samt
39     underlättar administrationen av systemet då alla datorer
40     har samma programvara installerad.
41     Dock så är ju en nackdel med att nyttja en gemensam
42     utvecklingsmiljö att då det kommer nya människor som
43     inte är vana vid denna miljö så måste de utbildas, men
44     genom att tänka sig för då man skapar en gemensam
45     utvecklingsmiljö så kan utbildningstiden minskas till
46     ett minimum, eller till och med undvikas.
47    
48     Det som skall eftersträvas i en gemensam
49     utvecklingsmiljö är dels att få den lättförståelig
50     (eller självförklarande), men att den för detta inte på
51     något sätt skall vara på en nivå för nybörjare, utan ha
52     all den styrka som utvecklarna behöver då de utvecklar
53     programvara. Kan den gemensamma utvecklingsmiljön
54     introduceras som något som kan underlätta arbetet så
55     kommer användarna att med glädje byta, även om det kan
56     innebära vissa initiala problem.
57    
58     \subsection{Användandet av script vid mjukvaruproduktion}
59    
60     Detta kan lätt tyckas att detta inte har med MDI att
61     göra, men vi kommer att förklara detta lite senare.
62     Tanken med att använda diverse script är främst att
63     abstrahera krångliga kommandon (eller om man vill långa)
64     från användaren, och istället bara använda ett kort
65     kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla
66     ordning på det man utvecklar då det i scriptet går
67     snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68 jontas 1.5 källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69 jontas 1.1 programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om
70 eax 1.11 programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\
71 jontas 1.1
72     %Eller är det svaret vi skall skjuta in?
73     Men hur är detta något som är intressant ur en MDI
74     synpunkt?\\
75     Jo, tanken var ju att ta alla dom krångliga kommandona,
76     och helt enkelt byta ut mot ett kort script. Krasst sett
77     är detta grunden för MDI. Att ta något krångligt
78     kommando, och byta ut mot ett lättare.
79    
80     \subsection{GUI design mönster}
81    
82     GUI står för Graphical User Interface, eller grafiskt
83     användar gränsnitt på svenska. Ett GUI kan se ut på
84     ett (nästan) oändligt antal sätt, men alla dessa följer
85     ett eller flera mönster för hur man använder dessa. Då
86     dessa mönster upprepas så är det viktigt för oss som
87     utvecklare att vi känner till de mönster som finns, vad
88     de går ut på, samt vad som är viktigt att tänka på. En
89     anledning till att detta var viktigt att lära oss är
90     genom att vi lär oss detta kan vi spara tid när vi skall
91     utveckla en programvara som skall interagera med en
92     människa (vilket det stora flertalet program gör), genom
93     att vi inte ska behöva uppfinna hjulet igen.
94    
95     Vi hade en laboration där vi skulle identifiera design
96     mönster i en färdig programvara från SUN Microsystems,
97     och efter detta även i en programvara vi själva har
98     gjort. Detta innebar att vi var tvungna att lära oss
99     känna igen de olika mönster som är vanligt förekommande,
100     och på detta sättet så kom vi även att fundera på när de
101     olika mönstren är praktiska, och när dom inte är det. Vi
102     har genom denna laboration kommit fram till att design
103     mönster är något viktigt i utveckling av programvara,
104     och är något vi kommer att ta med oss till framtiden.
105    
106     \subsection{Prototyper och Mock-ups}
107    
108     En mock-up är en form av prototyp. Den görs i ett
109     passande material, och beroende på vilken information
110     man har om den färdiga produkten så görs den med den
111     detaljnivå som är passande. Denna mock-up används sedan
112     för att testa om konceptet man har håller, och hur det
113     skall implementeras. En mock-up behöver inte vara för en
114     programvara, utan kan lika gärna vara för en fysisk
115     produkt, men i kursen har vi inriktat oss på programvara
116     då detta är det intressanta för oss. Då man skapat en
117     mock-up så tar man denna, och testar på en eller flera
118     tilltänkta användare, och lyssnar på deras åsikter om
119     den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man
120     bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare
121     utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller
122 eax 1.10 i alla fall dom vi har gjort) ``dynamiskt statiska''
123 jontas 1.1 vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med
124     det är att den görs dynamisk är att det går att byta
125     detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En
126     annan fördel med en mock-up framför en fungerade
127     prototyp är att en mock-up är gjord av ett billigt
128     material, och går snabbt att göra och göra om då man inser att
129     lösningen man har inte håller, utan behöver göras om för
130     att passa användaren och hans behov.
131    
132     Vi tror att vi kommer att använda någon form av
133     mock-uper efter denna kursen då en mock-up är ett snabbt
134     sätt att visa hur man menar att GUI't skall se ut, och
135     om man har ett förslag till ett GUI så är det enkelt att
136     hitta funktionalitet som man har missat, och det kan
137     även vara enklare att förklara vad man vill göra för en
138     kund som inte kunskaper inom programvaruutveckling vad
139     det är som man skall göra, och vad han får och inte får.
140     Han kan även ta mock-upen och visa för slutanvändarna,
141     och dessa kan också komma till tals om hur produkten
142     skall se ut, och dess funktionalitet.
143    
144     \section {Designmönster}
145    
146     När man designar GUI'n så är det nästan omöjligt att
147     inte använda något/några design mönster. Dom flesta sätt
148     att strukturera upp ett GUI följer de mönster som finns
149     definierade. Detta märkte vi av på första laborationen
150     när vi skulle identifiera mönster som vi hade använt i
151     ett program vi själva hade gjort långt innan vi hade
152     hört talas om MDI, och dess betydelse. En anledning till
153     att man använder design mönster är att om flera program
154     ser ut likadant, och uppför sig likadant så kommer
155     användaren att känna sig hemma i det, även om han aldrig
156     har sett programmet tidigare, eller ens ett program som
157     liknar detta (till funktionalitet sett).
158    
159 eax 1.10 \emph{``Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel''}
160 jontas 1.1 (Grand, M. 1999)\\
161     Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel,
162     eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en
163     förlust, då kommer användaren att ta det lugnt och
164     försiktigt, men trots detta kommer användaren att göra
165     många fel (eller snarare så är det så det upplevs då alla fel gör
166     skada). Men om GUI't låter användaren återhämta sig om han
167     gör fel så kommer han att jobba i ett bättre tempo, och
168     göra färre fel. Något som är väldigt viktigt om GUI't
169     tillåter att man gör fel så måste det varna om det finns
170     aktioner som man kan göra som det inte går att återhämta
171     sig ifrån.
172    
173     \subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program}
174    
175     En viktig sak med att få användaren att känna igen sig
176 eax 1.10 är att detta ger en ``säkerhets känsla'' i programmet,
177 jontas 1.1 användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall
178     bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla
179     program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med
180 eax 1.10 gammalt arbete osv har detta i en meny märk ``Arkiv'' på
181 jontas 1.1 svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.
182 eax 1.10 ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en
183 jontas 1.1 användare kan känna igen sig även om han aldrig har
184     nyttjat programmet tidigare.
185    
186     \section{Interaktions Design}
187    
188     När man pratar om interaktions design så menar man att
189     man sätter användaren och hans behov i fokus, och att man
190     inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.
191    
192     Detta innebär dock att för att kunna designa något så
193 eax 1.11 måste vi känna till målgruppen och dess behov. Att jobba med
194 jontas 1.1 interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med
195     en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba
196     med interaktions design om man har en färdig målgrupp som
197     har ett behov av programvaran, eller att man tänker sig en
198     målgrupp, och skapar produkten därefter.
199    
200     Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt
201 eax 1.10 så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan
202 jontas 1.1 rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och
203 eax 1.11 få direkt feedback på det man har gjort. Det finns undantag
204     då man inte kan skapa mock-uper och det är när själva slut
205     produkten är hemligstämplad och det finns andra aktörer på
206     marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga
207     användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig
208     information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkas
209     få tag på samma testpersoner.
210 jontas 1.1
211     En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions
212     design är att den sker iterativt.
213    
214 jontas 1.2 \section{Konceptuella modeller}
215 jontas 1.1
216 eax 1.10 \emph{``Det viktigaste är att designa användarens
217 jontas 1.2 konceptuella modell. Allt annat skall ses som
218     underordnat för att göra modellen klar, tydlig och
219     konkret. Detta är nästan tvärt emot hur den mesta
220 eax 1.10 mjukvaran utvecklas.''}(Liddle, David. 1996)\\
221 jontas 1.2 Preece, Rogers and Sharp 2002 definierar en konceptuell
222 eax 1.10 modell som \emph{``en beskrivning av det föreslagna
223 jontas 1.2 systemet i termer av integrerade idéer och koncept om
224     vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall
225 eax 1.10 förstås av användaren på rätt sätt''}\\
226 jontas 1.1
227 jontas 1.2 När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt
228     att man funderar över hur den slutliga produkten skall
229     se ut, baserat på användarnas behov och krav. För att
230     försäkra sig om att användaren kommer att förstå
231     modellen så som den är tänkt är det viktigt att
232     genomföra noggranna och iterativa tester.
233 jontas 1.1
234 jontas 1.2 En viktig del av den konceptuella modellen är att
235     besluta vad användaren skall göra när han använder
236     produkten. Detta kan även kallas interaktions sätt
237     dvs hur en användare skall få utföra jobbet. När man
238     väljer interaktions sätt så får man även tänka över hur
239     man skall interagera med produkten (programvaran), skall
240     det vara med knappar, menyer, röstkommandon osv.
241    
242     När man har kommit så här långt med sin modell så är det
243     dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika
244     mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man
245     provar med, och funderar över, ju större är chansen att
246 jontas 1.5 produkten blir bra, och det är viktigt att man jobbar
247     iterativt, och att man använder lite olika metoder, och
248 jontas 1.2 data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika
249     iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.
250    
251     Basen i att konstruera en bra konceptuell modell är
252     användaren, och det användaren skall kunna göra.
253    
254     Det finns ett otal olika konceptuella modeller, men vi
255     kommer bara att ta upp dom två vanligaste.
256    
257     \subsection{Konceptuella modeller baserat på
258     aktiviteter}
259    
260     De fyra vanligaste aktiviteterna användarna kommer att
261     göra (sett ur MDI synpunkt) är:
262     \begin{itemize}
263     \item Instruera
264     \item Konversera
265     \item Manipulera och navigera
266 eax 1.13 \item Utforska och ögna igenom %är surfa en bra översättning av browsing?
267 jontas 1.2 \end{itemize}
268     När man instruerar så förklarar man vad man vill att
269     systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex.
270     med knappar, menyer osv.\\
271     När man konverserar så gör man det som man gör med en
272     människa, antingen talar man till systemet med rösten,
273     eller så skriver man, men man håller sig till ett
274     normalt språk.\\
275     När man manipulerar och navigerar så har man en
276     representation (av något) som man kan manipulera för att
277     uppnå önskat resultat. Det är en klar fördel om
278     representationen delar vissa egenskaper som användaren
279     kan förstå av den fysiska världen.\\ %analoga lät fel, men fysiska låter heller inte riktigt bra... Jag höll på att skriv riktiga, men kom att tänka på vad det skulle innebära
280     När man utforskar och surfar så är systemet utformat på
281     ett sådant vis att användaren kan få information utan
282     att behöva formulera frågor.
283    
284     Det är viktigt att förstå att man måste inte välja en av
285     dessa, utan man kan välja flera om man känner för det,
286     ofta kan man få ett resultat som blir närmare det
287     användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera
288     aktiviteter.
289     \subsubsection{Instruera}
290    
291 jontas 1.12 Detta är en relativt enkel modell att bygga upp, även om
292     det kan vara krångligt att bygga upp den på ett bra
293     sätt. Antingen kan man använda knappar, menyer osv för
294     att ge instruktioner, eller så kan man använda
295     textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att
296     om kommandona är långa (eller krångliga) kommer
297     användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp
298     när han skall nyttja denna. Detta är ett vanligt
299     mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt
300     eller ett annat.
301    
302 eax 1.13 \subsubsection{Konversera}
303 jontas 1.12
304 eax 1.13 Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form
305     av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel
306     med att nyttja detta mönster är att även en människa med
307     små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan
308     kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta
309     mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt
310     som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i
311     informations basen så kan svaren till användaren bli
312     helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man
313     behandlar indatan.
314    
315     \subsubsection{Manipulera och navigera}
316    
317     Visualisering måste innehålla mycket mer än att bara tillåta folk att ``se''
318     information. Dom måste också kunna manipulera och fokusera sig på vad som är relevant
319     och känna igen det för att skapa ny information. Funktioner som hypertext (t.ex. HTML)
320     har blivit en dominant metod för att länka samman dokument, vilket tillåter användaren
321     att navigera sig genom dokument på ett väldigt dynamiskt och personligt sätt.
322    
323     \subsubsection{Utforska och ögna igenom}
324    
325     a
326    
327     \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
328    
329     När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
330     användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
331     eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
332     liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
333     manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
334     objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
335     användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
336     verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
337     vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
338     kompilera texten, rättstavning osv.
339 jontas 1.5
340     \subsection{Interface metaforer}
341    
342     Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna
343     en välkänd metod, eller något som användaren känner igen
344     för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man
345     försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
346     likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken
347     vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
348     produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
349     tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
350     fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
351 eax 1.10 inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.
352 jontas 1.5
353     \section{Värdet av MDI}
354    
355 eax 1.9 Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
356     upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
357 jontas 1.5 man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
358     Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
359     fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
360     tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att
361     avhjälpa.
362    
363     En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på
364     ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,
365     om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
366     detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
367     sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som
368     tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
369     att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
370     till av samma företag som den förra.
371 jontas 1.1
372 eax 1.8 Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
373     det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
374     ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
375     ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
376     av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
377     klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
378     vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
379     vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
380     Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
381     Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
382     men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
383     man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
384     må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
385 jontas 1.1
386     \end{document}

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26