/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.10 by eax, Sun Mar 9 17:27:08 2003 UTC revision 1.12 by jontas, Sun Mar 9 18:17:30 2003 UTC
# Line 67  Line 67 
67            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om
70            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. java API).\\            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\
71    
72            %Eller är det svaret vi skall skjuta in?            %Eller är det svaret vi skall skjuta in?
73            Men hur är detta något som är intressant ur en MDI            Men hur är detta något som är intressant ur en MDI
# Line 190  Line 190 
190          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.
191    
192          Detta innebär dock att för att kunna designa något så          Detta innebär dock att för att kunna designa något så
193          måste vi känna målgruppen och dess behov. Att jobba med          måste vi känna till målgruppen och dess behov. Att jobba med
194          interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med          interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med
195          en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba          en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba
196          med interaktions design om man har en färdig målgrupp som          med interaktions design om man har en färdig målgrupp som
# Line 200  Line 200 
200          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt
201          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan
202          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och
203          få direkt feedback på det man har gjort.          få direkt feedback på det man har gjort. Det finns undantag
204            då man inte kan skapa mock-uper och det är när själva slut
205            produkten är hemligstämplad och det finns andra aktörer på
206            marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga
207            användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig
208            information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkas
209            få tag på samma testpersoner.
210    
211          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions
212          design är att den sker iterativt.          design är att den sker iterativt.
# Line 280  Line 286 
286            ofta kan man få ett resultat som blir närmare det            ofta kan man få ett resultat som blir närmare det
287            användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera            användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera
288            aktiviteter.            aktiviteter.
   
289          \subsubsection{Instruera}          \subsubsection{Instruera}
290    
291            b            Detta är en relativt enkel modell att bygga upp, även om
292              det kan vara krångligt att bygga upp den på ett bra
293          \subsubsection{Konversera}            sätt. Antingen kan man använda knappar, menyer osv för
294              att ge instruktioner, eller så kan man använda
295            a            textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att
296              om kommandona är långa (eller krångliga) kommer
297              användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp
298              när han skall nyttja denna. Detta är ett vanligt
299              mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt
300              eller ett annat.
301    
302              \subsubsection{Konversera}
303    
304                Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form
305                av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel
306                med att nyttja detta mönster är att även en människa med
307                små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan
308                kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta
309                mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt
310                som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i
311                informations basen så kan svaren till användaren bli
312                helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man
313                behandlar indatan.
314    
315          \subsubsection{Manipulera och navigera}            \subsubsection{Manipulera och navigera}
316    
317            a              a
318    
319          \subsubsection{Utforska och surfa}            \subsubsection{Utforska och surfa}
320    
321            a              a
322    
323          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
324    

Legend:
Removed from v.1.10  
changed lines
  Added in v.1.12

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26