263 |
\item Instruera |
\item Instruera |
264 |
\item Konversera |
\item Konversera |
265 |
\item Manipulera och navigera |
\item Manipulera och navigera |
266 |
\item Utforska och surfa %är surfa en bra översättning av browsing? |
\item Utforska och ögna igenom %är surfa en bra översättning av browsing? |
267 |
\end{itemize} |
\end{itemize} |
268 |
När man instruerar så förklarar man vad man vill att |
När man instruerar så förklarar man vad man vill att |
269 |
systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex. |
systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex. |
299 |
mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt |
mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt |
300 |
eller ett annat. |
eller ett annat. |
301 |
|
|
302 |
\subsubsection{Konversera} |
\subsubsection{Konversera} |
303 |
|
|
304 |
Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form |
Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form |
305 |
av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel |
av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel |
306 |
med att nyttja detta mönster är att även en människa med |
med att nyttja detta mönster är att även en människa med |
307 |
små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan |
små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan |
308 |
kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta |
kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta |
309 |
mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt |
mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt |
310 |
som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i |
som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i |
311 |
informations basen så kan svaren till användaren bli |
informations basen så kan svaren till användaren bli |
312 |
helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man |
helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man |
313 |
behandlar indatan. |
behandlar indatan. |
314 |
|
|
315 |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
316 |
|
|
317 |
a |
Visualisering måste innehålla mycket mer än att bara tillåta folk att ``se'' |
318 |
|
information. Dom måste också kunna manipulera och fokusera sig på vad som är relevant |
319 |
\subsubsection{Utforska och surfa} |
och känna igen det för att skapa ny information. Funktioner som hypertext (t.ex. HTML) |
320 |
|
har blivit en dominant metod för att länka samman dokument, vilket tillåter användaren |
321 |
a |
att navigera sig genom dokument på ett väldigt dynamiskt och personligt sätt. |
322 |
|
|
323 |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
\subsubsection{Utforska och ögna igenom} |
324 |
|
|
325 |
När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som |
a |
326 |
användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare |
|
327 |
eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
328 |
liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att |
|
329 |
manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska |
När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som |
330 |
objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en |
användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare |
331 |
användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det |
eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den |
332 |
verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det |
liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att |
333 |
vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex. |
manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska |
334 |
kompilera texten, rättstavning osv. |
objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en |
335 |
|
användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det |
336 |
|
verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det |
337 |
|
vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex. |
338 |
|
kompilera texten, rättstavning osv. |
339 |
|
|
340 |
\subsection{Interface metaforer} |
\subsection{Interface metaforer} |
341 |
|
|