| 67 |
snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att |
snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att |
| 68 |
källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade |
källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade |
| 69 |
programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om |
programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om |
| 70 |
programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. java API).\\ |
programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\ |
| 71 |
|
|
| 72 |
%Eller är det svaret vi skall skjuta in? |
%Eller är det svaret vi skall skjuta in? |
| 73 |
Men hur är detta något som är intressant ur en MDI |
Men hur är detta något som är intressant ur en MDI |
| 190 |
inte så mycket bryr sig om tekniken bakom. |
inte så mycket bryr sig om tekniken bakom. |
| 191 |
|
|
| 192 |
Detta innebär dock att för att kunna designa något så |
Detta innebär dock att för att kunna designa något så |
| 193 |
måste vi känna målgruppen och dess behov. Att jobba med |
måste vi känna till målgruppen och dess behov. Att jobba med |
| 194 |
interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med |
interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med |
| 195 |
en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba |
en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba |
| 196 |
med interaktions design om man har en färdig målgrupp som |
med interaktions design om man har en färdig målgrupp som |
| 200 |
Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt |
Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt |
| 201 |
så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan |
så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan |
| 202 |
rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och |
rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och |
| 203 |
få direkt feedback på det man har gjort. |
få direkt feedback på det man har gjort. Det finns undantag |
| 204 |
|
då man inte kan skapa mock-uper och det är när själva slut |
| 205 |
|
produkten är hemligstämplad och det finns andra aktörer på |
| 206 |
|
marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga |
| 207 |
|
användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig |
| 208 |
|
information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkas |
| 209 |
|
få tag på samma testpersoner. |
| 210 |
|
|
| 211 |
En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions |
En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions |
| 212 |
design är att den sker iterativt. |
design är att den sker iterativt. |
| 263 |
\item Instruera |
\item Instruera |
| 264 |
\item Konversera |
\item Konversera |
| 265 |
\item Manipulera och navigera |
\item Manipulera och navigera |
| 266 |
\item Utforska och surfa %är surfa en bra översättning av browsing? |
\item Utforska och ögna igenom %är surfa en bra översättning av browsing? |
| 267 |
\end{itemize} |
\end{itemize} |
| 268 |
När man instruerar så förklarar man vad man vill att |
När man instruerar så förklarar man vad man vill att |
| 269 |
systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex. |
systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex. |
| 286 |
ofta kan man få ett resultat som blir närmare det |
ofta kan man få ett resultat som blir närmare det |
| 287 |
användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera |
användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera |
| 288 |
aktiviteter. |
aktiviteter. |
|
|
|
| 289 |
\subsubsection{Instruera} |
\subsubsection{Instruera} |
| 290 |
|
|
| 291 |
b |
Detta är en relativt enkel modell att bygga upp, även om |
| 292 |
|
det kan vara krångligt att bygga upp den på ett bra |
| 293 |
|
sätt. Antingen kan man använda knappar, menyer osv för |
| 294 |
|
att ge instruktioner, eller så kan man använda |
| 295 |
|
textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att |
| 296 |
|
om kommandona är långa (eller krångliga) kommer |
| 297 |
|
användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp |
| 298 |
|
när han skall nyttja denna. Detta är ett vanligt |
| 299 |
|
mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt |
| 300 |
|
eller ett annat. |
| 301 |
|
|
| 302 |
\subsubsection{Konversera} |
\subsubsection{Konversera} |
| 303 |
|
|
| 304 |
a |
Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form |
| 305 |
|
av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel |
| 306 |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
med att nyttja detta mönster är att även en människa med |
| 307 |
|
små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan |
| 308 |
a |
kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta |
| 309 |
|
mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt |
| 310 |
|
som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i |
| 311 |
|
informations basen så kan svaren till användaren bli |
| 312 |
|
helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man |
| 313 |
|
behandlar indatan. |
| 314 |
|
|
| 315 |
|
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
| 316 |
|
|
| 317 |
|
Visualisering måste innehålla mycket mer än att bara tillåta folk att ``se'' |
| 318 |
|
information. Dom måste också kunna manipulera och fokusera sig på vad som är relevant |
| 319 |
|
och känna igen det för att skapa ny information. Funktioner som hypertext (t.ex. HTML) |
| 320 |
|
har blivit en dominant metod för att länka samman dokument, vilket tillåter användaren |
| 321 |
|
att navigera sig genom dokument på ett väldigt dynamiskt och personligt sätt. |
| 322 |
|
|
| 323 |
\subsubsection{Utforska och surfa} |
\subsubsection{Utforska och ögna igenom} |
| 324 |
|
|
| 325 |
a |
a |
| 326 |
|
|
| 327 |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
| 328 |
|
|
| 329 |
När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som |
När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som |
| 330 |
användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare |
användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare |
| 331 |
eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den |
eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den |
| 332 |
liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att |
liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att |
| 333 |
manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska |
manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska |
| 334 |
objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en |
objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en |
| 335 |
användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det |
användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det |
| 336 |
verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det |
verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det |
| 337 |
vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex. |
vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex. |
| 338 |
kompilera texten, rättstavning osv. |
kompilera texten, rättstavning osv. |
| 339 |
|
|
| 340 |
\subsection{Interface metaforer} |
\subsection{Interface metaforer} |
| 341 |
|
|