/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.10 by eax, Sun Mar 9 17:27:08 2003 UTC revision 1.13 by eax, Sun Mar 9 18:21:20 2003 UTC
# Line 67  Line 67 
67            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om
70            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. java API).\\            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\
71    
72            %Eller är det svaret vi skall skjuta in?            %Eller är det svaret vi skall skjuta in?
73            Men hur är detta något som är intressant ur en MDI            Men hur är detta något som är intressant ur en MDI
# Line 190  Line 190 
190          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.
191    
192          Detta innebär dock att för att kunna designa något så          Detta innebär dock att för att kunna designa något så
193          måste vi känna målgruppen och dess behov. Att jobba med          måste vi känna till målgruppen och dess behov. Att jobba med
194          interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med          interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med
195          en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba          en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba
196          med interaktions design om man har en färdig målgrupp som          med interaktions design om man har en färdig målgrupp som
# Line 200  Line 200 
200          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt
201          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan
202          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och
203          få direkt feedback på det man har gjort.          få direkt feedback på det man har gjort. Det finns undantag
204            då man inte kan skapa mock-uper och det är när själva slut
205            produkten är hemligstämplad och det finns andra aktörer på
206            marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga
207            användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig
208            information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkas
209            få tag på samma testpersoner.
210    
211          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions
212          design är att den sker iterativt.          design är att den sker iterativt.
# Line 257  Line 263 
263              \item Instruera              \item Instruera
264              \item Konversera              \item Konversera
265              \item Manipulera och navigera              \item Manipulera och navigera
266              \item Utforska och surfa %är surfa en bra översättning av browsing?              \item Utforska och ögna igenom %är surfa en bra översättning av browsing?
267            \end{itemize}            \end{itemize}
268            När man instruerar så förklarar man vad man vill att            När man instruerar så förklarar man vad man vill att
269            systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex.            systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex.
# Line 280  Line 286 
286            ofta kan man få ett resultat som blir närmare det            ofta kan man få ett resultat som blir närmare det
287            användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera            användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera
288            aktiviteter.            aktiviteter.
   
289          \subsubsection{Instruera}          \subsubsection{Instruera}
290    
291            b            Detta är en relativt enkel modell att bygga upp, även om
292              det kan vara krångligt att bygga upp den på ett bra
293              sätt. Antingen kan man använda knappar, menyer osv för
294              att ge instruktioner, eller så kan man använda
295              textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att
296              om kommandona är långa (eller krångliga) kommer
297              användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp
298              när han skall nyttja denna. Detta är ett vanligt
299              mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt
300              eller ett annat.
301    
302          \subsubsection{Konversera}          \subsubsection{Konversera}
303    
304            a            Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form
305              av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel
306          \subsubsection{Manipulera och navigera}            med att nyttja detta mönster är att även en människa med
307              små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan
308            a            kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta
309              mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt
310              som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i
311              informations basen så kan svaren till användaren bli
312              helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man
313              behandlar indatan.
314    
315          \subsubsection{Manipulera och navigera}
316    
317            Visualisering måste innehålla mycket mer än att bara tillåta folk att ``se''
318            information. Dom måste också kunna manipulera och fokusera sig på vad som är relevant
319            och känna igen det för att skapa ny information. Funktioner som hypertext (t.ex. HTML)
320            har blivit en dominant metod för att länka samman dokument, vilket tillåter användaren
321            att navigera sig genom dokument på ett väldigt dynamiskt och personligt sätt.
322    
323          \subsubsection{Utforska och surfa}        \subsubsection{Utforska och ögna igenom}
324    
325            a            a
326    
327          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}        \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
328    
329            När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som          När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
330            användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare          användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
331            eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den          eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
332            liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att          liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
333            manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska          manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
334            objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en          objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
335            användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det          användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
336            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det          verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
337            vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.          vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
338            kompilera texten, rättstavning osv.          kompilera texten, rättstavning osv.
339    
340        \subsection{Interface metaforer}        \subsection{Interface metaforer}
341    

Legend:
Removed from v.1.10  
changed lines
  Added in v.1.13

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26