55 |
kommer användarna att med glädje byta, även om det kan |
kommer användarna att med glädje byta, även om det kan |
56 |
innebära vissa initiala problem. |
innebära vissa initiala problem. |
57 |
|
|
58 |
\subsection{Användandet av script vid mjukvaruproduktion} |
\subsection[Script vid mjukvaruproduktion]{Användandet av script vid mjukvaruproduktion} |
59 |
|
|
60 |
Detta kan lätt tyckas att detta inte har med MDI att |
Detta kan lätt tyckas att detta inte har med MDI att |
61 |
göra, men vi kommer att förklara detta lite senare. |
göra, men vi kommer att förklara detta lite senare. |
67 |
snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att |
snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att |
68 |
källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade |
källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade |
69 |
programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om |
programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om |
70 |
programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\ |
programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API). |
71 |
|
|
72 |
%Eller är det svaret vi skall skjuta in? |
%Eller är det svaret vi skall skjuta in? |
73 |
Men hur är detta något som är intressant ur en MDI |
Men hur är detta något som är intressant ur en MDI |
222 |
och dessa kan också komma till tals om hur produkten |
och dessa kan också komma till tals om hur produkten |
223 |
skall se ut, och dess funktionalitet. |
skall se ut, och dess funktionalitet. |
224 |
|
|
225 |
\section {Designmönster} |
\section{Designmönster} |
226 |
|
|
227 |
När man designar GUI'n så är det nästan omöjligt att |
När man designar GUI'n så är det nästan omöjligt att |
228 |
inte använda något/några design mönster. Dom flesta sätt |
inte använda några design mönster. Dom flesta sätt |
229 |
att strukturera upp ett GUI följer de mönster som finns |
att strukturera upp ett GUI följer de mönster som finns |
230 |
definierade. Detta märkte vi av på första laborationen |
definierade. Detta märkte vi av på första laborationen |
231 |
när vi skulle identifiera mönster som vi hade använt i |
när vi skulle identifiera mönster som vi hade använt i |
303 |
modell som \emph{``en beskrivning av det föreslagna |
modell som \emph{``en beskrivning av det föreslagna |
304 |
systemet i termer av integrerade idéer och koncept om |
systemet i termer av integrerade idéer och koncept om |
305 |
vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall |
vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall |
306 |
förstås av användaren på rätt sätt''}\\ |
förstås av användaren på rätt sätt''} |
307 |
|
|
308 |
När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt |
När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt |
309 |
att man funderar över hur den slutliga produkten skall |
att man funderar över hur den slutliga produkten skall |
403 |
|
|
404 |
\subsubsection{Utforska och ögna igenom} |
\subsubsection{Utforska och ögna igenom} |
405 |
|
|
406 |
Funktioner som hypertext (t.ex. HTML) har blivit en |
Hypertext är |
|
dominant metod för att länka samman dokument, vilket |
|
|
tillåter användaren att navigera sig genom dokument |
|
|
på ett väldigt dynamiskt och personligt sätt. Detta är |
|
407 |
en smidig metod för att söka efter information då man |
en smidig metod för att söka efter information då man |
408 |
kan länka vidare till djupare information då en |
kan länka vidare till djupare information då en |
409 |
användare hittar något som intresserar. Nackdelen med |
användare hittar något som intresserar. Nackdelen med |
410 |
denna metod är att det kan bli grötigt, och att det |
denna metod är att det kan bli grötigt, och att det |
411 |
kan vara svårt att komma igång om man inte riktigt vet |
kan vara svårt att komma igång om man inte riktigt vet |
412 |
vad man söker efter. |
vad man söker efter. Det ger däremot användaren en möjlighet |
413 |
|
att hoppa runt på ett snabbt sätt mellan dokumenten tills |
414 |
|
han/hon hittar det som söktes. |
415 |
|
|
416 |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
417 |
|
|