/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.16 by jontas, Tue Apr 8 12:43:40 2003 UTC revision 1.17 by eax, Wed Apr 9 22:33:03 2003 UTC
# Line 66  Line 66 
66            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går
67            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om            programmen i en, och hjälpfilerna i en tredje (om
70            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).
71    
72    
# Line 75  Line 75 
75            Jo, tanken var ju att ta alla dom krångliga kommandona,            Jo, tanken var ju att ta alla dom krångliga kommandona,
76            och helt enkelt byta ut mot ett kort script. Krasst sett            och helt enkelt byta ut mot ett kort script. Krasst sett
77            är detta grunden för MDI. Att ta något krångligt            är detta grunden för MDI. Att ta något krångligt
78            kommando, och byta ut mot ett lättare. Eller att på            kommando, och byta ut mot ett lättare. Eller kanske att på
79            annat sätt underlätta användandet av en produkt.            annat sätt underlätta användandet av en produkt vilket är
80              det man bör sikta mot.
81    
82          \subsection{GUI designmönster}          \subsection{GUI designmönster}
83    
# Line 109  Line 110 
110            Det finns flera olika sätt att demonstrera en idé, men            Det finns flera olika sätt att demonstrera en idé, men
111            den bästa brukar vara att kunna visa upp något. Det kan            den bästa brukar vara att kunna visa upp något. Det kan
112            vara bra att kunna berätta om idéen man har, men om man            vara bra att kunna berätta om idéen man har, men om man
113            kan ge kunden något han eller hon (dock för att underlätta            kan ge kunden något han eller hon kan se, ta på, och till viss del
           läsningen i fortsättningen använder vi ett könlöst han  
           för att symolisera en person av okänt kön, om inte annat  
           sägs) kan se, ta på, och till viss del  
114            kunna interagera med så är det mycket enklare, dels att            kunna interagera med så är det mycket enklare, dels att
115            sälja idén, dels att upptäcka fel och brister i den.            sälja idén, dels att upptäcka fel och brister i den.
116    
# Line 144  Line 142 
142              prototyp är att en mock-up är gjord av ett billigt              prototyp är att en mock-up är gjord av ett billigt
143              material, och går snabbt att göra och göra om då man inser att              material, och går snabbt att göra och göra om då man inser att
144              lösningen man har inte håller, utan behöver göras om för              lösningen man har inte håller, utan behöver göras om för
145              att passa användaren och hans behov.              att passa användaren och dess behov.
146    
147            \subsubsection{Lågnivåprototyper}            \subsubsection{Lågnivåprototyper}
148    
149              En lågnivåprototyp är en enkel prototyp, som snarare              En lågnivåprototyp är en enkel prototyp, som snarare
150              syftar till att visa den grundläggande idéen. Den kan              syftar till att visa upp den grundläggande idéen. Den kan
151              vara en mock-up, eller något annat. En lågnivåprototyp              vara en mock-up, eller något annat. En lågnivåprototyp
152              är något som går relativt snabbt att slänga              är något som går relativt snabbt att slänga
153              ihop, och brukar vanligtvis vara ganska så billig. Den              ihop, och brukar vanligtvis vara ganska så billig. Den
# Line 230  Line 228 
228            hitta funktionalitet som man har missat, och det kan            hitta funktionalitet som man har missat, och det kan
229            även vara enklare att förklara vad man vill göra för en            även vara enklare att förklara vad man vill göra för en
230            kund som inte kunskaper inom programvaruutveckling vad            kund som inte kunskaper inom programvaruutveckling vad
231            det är som man skall göra, och vad han får och inte får.            det är som man skall göra, och vad han eller hon får och inte får.
232            Han kan även ta prototypen och visa för slutanvändarna,            Han kan även ta prototypen och visa för slutanvändarna,
233            och dessa kan också komma till tals om hur produkten            och dessa kan också komma till tals om hur produkten
234            skall se ut, och dess funktionalitet.            skall se ut, och dess funktionalitet.
235    
 <<<<<<< HCI_text.tex  
236            Man kan även se en möjlighet till att kunden kan komma            Man kan även se en möjlighet till att kunden kan komma
237            med mera direkta förslag på förändingar/förbättringar,            med flera direkta förslag på förändingar/förbättringar,
238            eller till och med själv göra designen (eller del av            eller till och med göra designen själv (eller delar av
239            den).            den).
240    
241            Dessutom så innebär en prototyp av något slag att man            Dessutom så innebär en prototyp av något slag att man
242            underlättar kommunikationen mellan utvecklaren och            underlättar kommunikationen mellan utvecklaren och
243            kunden, och då ofta kund och utvecklare har olika            kunden, och eftersom kund och utvecklare ofta har olika
244            kunnskaper/erfarenheter innebär detta att man minskar            kunskaper/erfarenheter innebär detta att man minskar
245            risken för missförstånd, och kan rätta till ev design            risken för missförstånd, och kan rätta till eventuella
246            missar i ett tidigt stadium. Prototypen kan även till            designmissar i ett tidigt stadium. Prototypen kan även till
247            viss del användas för att hitta saknad funktionalitet,            viss del användas för att hitta saknad funktionalitet,
248            dock så kan det vara värre att hitta felaktig.            dock så kan det vara svårare att hitta felaktig.
249    
250        \section {Designmönster}        \section {Designmönster}
251            När man designar GUI'n så är det nästan omöjligt att
252          inte använda något/några designmönster. De flesta sätt          inte använda något/några designmönster. De flesta sätt
253          att strukturera upp ett GUI följer de mönster som finns          att strukturera upp ett GUI följer de mönster som finns
254          definierade. Detta märkte vi av på första laborationen          definierade. Detta märkte vi av på första laborationen
255          när vi skulle identifiera mönster som vi hade använt i          när vi skulle identifiera mönster som vi hade använt i
256          ett program vi själva hade gjort långt innan vi hade          ett program vi själva hade gjort långt innan vi hade
257          hört talas om MDI, och dess betydelse. En anledning till          hört talas om MDI, och dess betydelse. En anledning till
258          att man använder design mönster är att om flera program          att man använder designmönster är att om flera program
259          ser ut likadant, och uppför sig likadant så kommer          ser ut likadant, och uppför sig likadant så kommer
260          användaren att känna sig hemma i det, även om han aldrig          användaren att känna sig hemma i det, även om han eller hon aldrig
261          har sett programmet tidigare, eller ens ett program som          har sett programmet tidigare, eller ens ett program som
262          liknar detta (till funktionalitet sett).          liknar detta (till funktionalitet sett).
263    
# Line 271  Line 269 
269          försiktigt, men trots detta kommer användaren att göra          försiktigt, men trots detta kommer användaren att göra
270          många fel (eller snarare så är det så det upplevs då alla fel gör          många fel (eller snarare så är det så det upplevs då alla fel gör
271          skada). Men om GUI't låter användaren återhämta sig om han          skada). Men om GUI't låter användaren återhämta sig om han
272          gör fel så kommer han att jobba i ett bättre tempo, och          eller hon gör fel så kommer personen att jobba i ett bättre tempo, och
273          göra färre fel. Något som är väldigt viktigt om GUI't          göra färre fel. Något som är väldigt viktigt om GUI't
274          tillåter att man gör fel så måste det varna om det finns          tillåter att man gör fel så måste det varna om det finns
275          aktioner som man kan göra som det inte går att återhämta          aktioner som man kan göra som det inte går att återhämta
# Line 281  Line 279 
279    
280            En viktig sak med att få användaren att känna igen sig            En viktig sak med att få användaren att känna igen sig
281            är att detta ger en ``säkerhetskänsla'' i programmet,            är att detta ger en ``säkerhetskänsla'' i programmet,
282            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall            användaren känner att han eller hon vet (i viss mån) hur man skall
283            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla
284            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med
285            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ``Arkiv'' på            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ``Arkiv'' på
286            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.
287            ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en            ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en
288            användare kan känna igen sig även om han aldrig har            användare kan känna igen sig även om han eller hon aldrig har
289            nyttjat programmet tidigare.            nyttjat programmet tidigare.
290    
291        \section{Interaktionsdesign}        \section{Interaktionsdesign}
292    
293          När man pratar om interaktionsdesign så menar man att          När man pratar om interaktionsdesign så menar man att
294          man sätter användaren och hans behov i fokus, och att man          man sätter användaren och dess behov i fokus, och att man
295          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.
296    
297          Detta innebär dock att för att kunna designa något så          Detta innebär dock att för att kunna designa något så
# Line 313  Line 311 
311          marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga          marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga
312          användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig          användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig
313          information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkar          information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkar
314          få tag på dessa testpersoner, och fråga ut dessa.          få tag på samma testpersoner, och fråga ut dessa.
315    
316          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktionsdesign
317          design är att den sker iterativt. Detta för att om det          är att den sker iterativt. Detta för att om det
318          inte sker iterativt så kan man inte dra maximalt värde av          inte sker iterativt så kan man inte dra maximalt värde av
319          denna. Det finns ju en risk att om man gör en ändring så          den. Det finns ju en risk att om man gör en ändring
320          som ska lösa ett problem, introducerar man två nya, och om          som skall lösa ett problem, introducerar man två nya, och om
321          processen inte sker iterativt så finns det ingen möjlighet          processen inte sker iterativt så finns det ingen möjlighet
322          att finna detta fören det har gått en lång tid, och det          att finna detta förrän det kanske är försent, och då kan det
323          kostar mer att åtgärda.          kosta väldigt mycket mer att åtgärda.
324    
325        \section{Konceptuella modeller}        \section{Konceptuella modeller}
326    
# Line 349  Line 347 
347          genomföra noggranna och iterativa tester.          genomföra noggranna och iterativa tester.
348    
349          En viktig del av den konceptuella modellen är att          En viktig del av den konceptuella modellen är att
350          besluta vad användaren skall göra när han använder          besluta vad användaren skall göra när han/hon använder
351          produkten. Detta kan även kallas interaktionssätt          produkten. Detta kan även kallas interaktionssätt
352          dvs hur en användare skall få utföra jobbet. När man          dvs hur en användare skall få utföra jobbet. När man
353          väljer interaktionssätt så får man även tänka över hur          väljer interaktionssätt så får man även tänka över hur
# Line 415  Line 413 
413            textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att            textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att
414            om kommandona är långa (eller krångliga) kommer            om kommandona är långa (eller krångliga) kommer
415            användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp            användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp
416            när han skall nyttja denna. Detta är ett vanligt            när han/hon skall nyttja denna. Detta är ett vanligt
417            mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt            mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt
418            eller ett annat.            eller ett annat.
419    
# Line 473  Line 471 
471          försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället          försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
472          likna det vid något som man känner igen. Då boken är          likna det vid något som man känner igen. Då boken är
473          väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla          väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
474          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så          produkter, så tänker vi inte gå in på denna så djupt. Däremot så
475          tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall          tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
476          fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man          fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
477          inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.          inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.
# Line 492  Line 490 
490        ett sätt använda det som en reklamtavla för sitt företag,        ett sätt använda det som en reklamtavla för sitt företag,
491        om man gör en extraordinär lösning på något så kommer        om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
492        detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida        detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
493        sig om man gör dåliga MDIlösningar. Ett företag som        sig om man gör dåliga MDI-lösningar. Ett företag som
494        tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det        tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
495        att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt        att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
496        till av samma företag som den förra.        till av samma företag som den förra.

Legend:
Removed from v.1.16  
changed lines
  Added in v.1.17

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26