/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.2 by jontas, Sun Mar 9 15:02:38 2003 UTC revision 1.10 by eax, Sun Mar 9 17:27:08 2003 UTC
# Line 11  Line 11 
11      \large{av}\\      \large{av}\\
12      \LARGE{Jonas Petersson \& Mathias Börjesson}\\\vspace{.4in}      \LARGE{Jonas Petersson \& Mathias Börjesson}\\\vspace{.4in}
13      \large{Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap\\      \large{Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap\\
14      Blekinge Tekniska Högskola\\\vspace{.03in}      Blekinge Tekniska Högskola\\\vspace{.03in}}
15      \texttt{e-mail:}\\      \texttt{e-mail:}\\
16      \emph{jopd01@student.bth.se}}\\      \emph{jopd01@student.bth.se}\\
17      \emph{tb00mbo@student.bth.se}\\      \emph{tb00mbo@student.bth.se}\\
18    \end{centering}    \end{centering}
19    \newpage    \newpage
# Line 119  Line 119 
119            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man
120            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare
121            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller
122            i alla fall dom vi har gjort) ''dynamiskt statiska``            i alla fall dom vi har gjort) ``dynamiskt statiska''
123            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med
124            det är att den görs dynamisk är att det går att byta            det är att den görs dynamisk är att det går att byta
125            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En
# Line 156  Line 156 
156          har sett programmet tidigare, eller ens ett program som          har sett programmet tidigare, eller ens ett program som
157          liknar detta (till funktionalitet sett).          liknar detta (till funktionalitet sett).
158    
159          \emph{Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel}          \emph{``Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel''}
160          (Grand, M. 1999)\\          (Grand, M. 1999)\\
161          Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel,          Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel,
162          eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en          eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en
# Line 173  Line 173 
173          \subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program}          \subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program}
174    
175            En viktig sak med att få användaren att känna igen sig            En viktig sak med att få användaren att känna igen sig
176            är att detta ger en ''säkerhets känsla`` i programmet,            är att detta ger en ``säkerhets känsla'' i programmet,
177            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall
178            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla
179            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med
180            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ``Arkiv'' på
181            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.
182            ligger under en meny ''redigera´´. Detta gör att en            ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en
183            användare kan känna igen sig även om han aldrig har            användare kan känna igen sig även om han aldrig har
184            nyttjat programmet tidigare.            nyttjat programmet tidigare.
185    
# Line 198  Line 198 
198          målgrupp, och skapar produkten därefter.          målgrupp, och skapar produkten därefter.
199    
200          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt
201          så är det ''enkelt`` att skapa denna då man hela tiden kan          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan
202          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och
203          få direkt feedback på det man har gjort.          få direkt feedback på det man har gjort.
204    
# Line 207  Line 207 
207    
208        \section{Konceptuella modeller}        \section{Konceptuella modeller}
209    
210          \emph{Det viktigaste är att designa användarens          \emph{``Det viktigaste är att designa användarens
211          konceptuella modell. Allt annat skall ses som          konceptuella modell. Allt annat skall ses som
212          underordnat för att göra modellen klar, tydlig och          underordnat för att göra modellen klar, tydlig och
213          konkret. Detta är nästan tvärt emot hur den mesta          konkret. Detta är nästan tvärt emot hur den mesta
214          mjukvaran utvecklas.}(Liddle, David. 1996)\\          mjukvaran utvecklas.''}(Liddle, David. 1996)\\
215          Preece, Rogers and Sharp 2002 definierar en konceptuell          Preece, Rogers and Sharp 2002 definierar en konceptuell
216          modell som \emph{en beskrivning av det föreslagna          modell som \emph{``en beskrivning av det föreslagna
217          systemet i termer av integrerade idéer och koncept om          systemet i termer av integrerade idéer och koncept om
218          vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall          vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall
219          förstås av användaren på rätt sätt}\\          förstås av användaren på rätt sätt''}\\
220    
221          När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt          När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt
222          att man funderar över hur den slutliga produkten skall          att man funderar över hur den slutliga produkten skall
# Line 283  Line 283 
283    
284          \subsubsection{Instruera}          \subsubsection{Instruera}
285    
286            a            b
287    
288          \subsubsection{Konversera}          \subsubsection{Konversera}
289    
# Line 299  Line 299 
299    
300          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
301    
302            a            När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
303              användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
304        \section{Värdet av MDI}            eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
305              liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
306          Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar            manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
307          tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta            objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
308          (mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar)            användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
309          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
310          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt            vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
311          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju            kompilera texten, rättstavning osv.
312          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att  
313          avhjälpa.        \subsection{Interface metaforer}
314    
315          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på          Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna
316          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,          en välkänd metod, eller något som användaren känner igen
317          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer          för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man
318          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida          försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
319          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som          likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken
320          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det          vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
321          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
322          till av samma företag som den förra.          tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
323            fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
324            inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.
325    
326        \section{Värdet av MDI}
327    
328          Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
329          upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
330          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
331          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
332          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
333          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att
334          avhjälpa.
335    
336          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på
337          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,
338          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
339          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
340          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som
341          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
342          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
343          till av samma företag som den förra.
344    
345          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
346          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
347          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
348          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
349          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
350          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
351          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
352          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
353          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
354          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
355          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
356          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
357          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
358    
359  \end{document}  \end{document}

Legend:
Removed from v.1.2  
changed lines
  Added in v.1.10

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26