22 |
\onehalfspacing |
\onehalfspacing |
23 |
\section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn? |
\section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn? |
24 |
|
|
25 |
Detta kapitel kommer vi att ta upp delar av det vi har gått igenom |
Detta kapitel kommer att ta delar av det vi har gått igenom |
26 |
i kursen, samt försöka belysa vissa av dem. |
i kursen, samt försöka belysa vissa av dem. |
27 |
|
|
28 |
\subsection{Användandet av en minsta gemensamma |
\subsection{Användandet av en minsta gemensamma |
65 |
kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla |
kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla |
66 |
ordning på det man utvecklar då det i scriptet går |
ordning på det man utvecklar då det i scriptet går |
67 |
snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att |
snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att |
68 |
källfilerna ligger i en katalog, det kompilerade |
källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade |
69 |
programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om |
programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om |
70 |
programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\ |
programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. java API).\\ |
71 |
|
|
72 |
%Eller är det svaret vi skall skjuta in? |
%Eller är det svaret vi skall skjuta in? |
73 |
Men hur är detta något som är intressant ur en MDI |
Men hur är detta något som är intressant ur en MDI |
119 |
den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man |
den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man |
120 |
bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare |
bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare |
121 |
utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller |
utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller |
122 |
i alla fall dom vi har gjort) |
i alla fall dom vi har gjort) ''dynamiskt statiska`` |
|
%Uhm, va? |
|
|
''dynamiskt statiska`` |
|
123 |
vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med |
vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med |
124 |
det är att den görs dynamisk är att det går att byta |
det är att den görs dynamisk är att det går att byta |
125 |
detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En |
detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En |
156 |
har sett programmet tidigare, eller ens ett program som |
har sett programmet tidigare, eller ens ett program som |
157 |
liknar detta (till funktionalitet sett). |
liknar detta (till funktionalitet sett). |
158 |
|
|
159 |
\emph{``Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel''} |
\emph{Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel} |
160 |
(Grand, M. 1999)\\ |
(Grand, M. 1999)\\ |
161 |
Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel, |
Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel, |
162 |
eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en |
eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en |
173 |
\subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program} |
\subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program} |
174 |
|
|
175 |
En viktig sak med att få användaren att känna igen sig |
En viktig sak med att få användaren att känna igen sig |
176 |
är att detta ger en ``säkerhets känsla'' i programmet, |
är att detta ger en ''säkerhets känsla`` i programmet, |
177 |
användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall |
användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall |
178 |
bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla |
bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla |
179 |
program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med |
program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med |
180 |
gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på |
gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på |
181 |
svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv. |
svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv. |
182 |
ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en |
ligger under en meny ''redigera´´. Detta gör att en |
183 |
användare kan känna igen sig även om han aldrig har |
användare kan känna igen sig även om han aldrig har |
184 |
nyttjat programmet tidigare. |
nyttjat programmet tidigare. |
185 |
|
|
283 |
|
|
284 |
\subsubsection{Instruera} |
\subsubsection{Instruera} |
285 |
|
|
286 |
a |
b |
287 |
|
|
288 |
\subsubsection{Konversera} |
\subsubsection{Konversera} |
289 |
|
|
292 |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
293 |
|
|
294 |
a |
a |
|
>>>>>>> 1.2 |
|
295 |
|
|
296 |
\subsubsection{Utforska och surfa} |
\subsubsection{Utforska och surfa} |
297 |
|
|
299 |
|
|
300 |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
301 |
|
|
302 |
a |
När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som |
303 |
|
användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare |
304 |
\section{Värdet av MDI} |
eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den |
305 |
|
liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att |
306 |
Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar |
manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska |
307 |
tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta |
objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en |
308 |
(mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar) |
användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det |
309 |
man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort. |
verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det |
310 |
Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt |
vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex. |
311 |
fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju |
kompilera texten, rättstavning osv. |
312 |
tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att |
|
313 |
avhjälpa. |
\subsection{Interface metaforer} |
314 |
|
|
315 |
En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på |
Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna |
316 |
ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag, |
en välkänd metod, eller något som användaren känner igen |
317 |
om man gör en extraordinär lösning på något så kommer |
för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man |
318 |
detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida |
försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället |
319 |
sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som |
likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken |
320 |
tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det |
vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla |
321 |
att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt |
produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så |
322 |
till av samma företag som den förra. |
tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall |
323 |
|
fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man |
324 |
|
inte gör ''hål`` i designen då man använder metaforer. |
325 |
|
|
326 |
|
\section{Värdet av MDI} |
327 |
|
|
328 |
|
Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar |
329 |
|
tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta |
330 |
|
(mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar) |
331 |
|
man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort. |
332 |
|
Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt |
333 |
|
fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju |
334 |
|
tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att |
335 |
|
avhjälpa. |
336 |
|
|
337 |
|
En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på |
338 |
|
ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag, |
339 |
|
om man gör en extraordinär lösning på något så kommer |
340 |
|
detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida |
341 |
|
sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som |
342 |
|
tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det |
343 |
|
att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt |
344 |
|
till av samma företag som den förra. |
345 |
|
|
346 |
|
Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad |
347 |
|
det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och |
348 |
|
ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas |
349 |
|
ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar |
350 |
|
av att använda den för att gränssnittet är alldeles för |
351 |
|
klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva |
352 |
|
vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man |
353 |
|
vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats |
354 |
|
Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310) |
355 |
|
Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll, |
356 |
|
men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första |
357 |
|
man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet, |
358 |
|
må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI. |
359 |
|
|
360 |
\end{document} |
\end{document} |