| 22 |
\onehalfspacing |
\onehalfspacing |
| 23 |
\section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn? |
\section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn? |
| 24 |
|
|
| 25 |
Detta kapitel kommer vi att ta upp delar av det vi har gått igenom |
Detta kapitel kommer att ta delar av det vi har gått igenom |
| 26 |
i kursen, samt försöka belysa vissa av dem. |
i kursen, samt försöka belysa vissa av dem. |
| 27 |
|
|
| 28 |
\subsection{Användandet av en minsta gemensamma |
\subsection{Användandet av en minsta gemensamma |
| 65 |
kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla |
kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla |
| 66 |
ordning på det man utvecklar då det i scriptet går |
ordning på det man utvecklar då det i scriptet går |
| 67 |
snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att |
snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att |
| 68 |
källfilerna ligger i en katalog, det kompilerade |
källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade |
| 69 |
programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om |
programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om |
| 70 |
programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\ |
programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. java API).\\ |
| 71 |
|
|
| 72 |
%Eller är det svaret vi skall skjuta in? |
%Eller är det svaret vi skall skjuta in? |
| 73 |
Men hur är detta något som är intressant ur en MDI |
Men hur är detta något som är intressant ur en MDI |
| 119 |
den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man |
den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man |
| 120 |
bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare |
bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare |
| 121 |
utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller |
utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller |
| 122 |
i alla fall dom vi har gjort) |
i alla fall dom vi har gjort) ''dynamiskt statiska`` |
|
%Uhm, va? |
|
|
''dynamiskt statiska`` |
|
| 123 |
vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med |
vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med |
| 124 |
det är att den görs dynamisk är att det går att byta |
det är att den görs dynamisk är att det går att byta |
| 125 |
detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En |
detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En |
| 156 |
har sett programmet tidigare, eller ens ett program som |
har sett programmet tidigare, eller ens ett program som |
| 157 |
liknar detta (till funktionalitet sett). |
liknar detta (till funktionalitet sett). |
| 158 |
|
|
| 159 |
\emph{``Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel''} |
\emph{Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel} |
| 160 |
(Grand, M. 1999)\\ |
(Grand, M. 1999)\\ |
| 161 |
Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel, |
Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel, |
| 162 |
eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en |
eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en |
| 173 |
\subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program} |
\subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program} |
| 174 |
|
|
| 175 |
En viktig sak med att få användaren att känna igen sig |
En viktig sak med att få användaren att känna igen sig |
| 176 |
är att detta ger en ``säkerhets känsla'' i programmet, |
är att detta ger en ''säkerhets känsla`` i programmet, |
| 177 |
användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall |
användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall |
| 178 |
bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla |
bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla |
| 179 |
program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med |
program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med |
| 180 |
gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på |
gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på |
| 181 |
svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv. |
svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv. |
| 182 |
ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en |
ligger under en meny ''redigera´´. Detta gör att en |
| 183 |
användare kan känna igen sig även om han aldrig har |
användare kan känna igen sig även om han aldrig har |
| 184 |
nyttjat programmet tidigare. |
nyttjat programmet tidigare. |
| 185 |
|
|
| 283 |
|
|
| 284 |
\subsubsection{Instruera} |
\subsubsection{Instruera} |
| 285 |
|
|
| 286 |
a |
b |
| 287 |
|
|
| 288 |
\subsubsection{Konversera} |
\subsubsection{Konversera} |
| 289 |
|
|
| 292 |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
| 293 |
|
|
| 294 |
a |
a |
|
>>>>>>> 1.2 |
|
| 295 |
|
|
| 296 |
\subsubsection{Utforska och surfa} |
\subsubsection{Utforska och surfa} |
| 297 |
|
|
| 299 |
|
|
| 300 |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
| 301 |
|
|
| 302 |
a |
När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som |
| 303 |
|
användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare |
| 304 |
\section{Värdet av MDI} |
eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den |
| 305 |
|
liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att |
| 306 |
Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar |
manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska |
| 307 |
tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta |
objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en |
| 308 |
(mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar) |
användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det |
| 309 |
man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort. |
verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det |
| 310 |
Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt |
vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex. |
| 311 |
fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju |
kompilera texten, rättstavning osv. |
| 312 |
tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att |
|
| 313 |
avhjälpa. |
\subsection{Interface metaforer} |
| 314 |
|
|
| 315 |
En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på |
Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna |
| 316 |
ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag, |
en välkänd metod, eller något som användaren känner igen |
| 317 |
om man gör en extraordinär lösning på något så kommer |
för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man |
| 318 |
detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida |
försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället |
| 319 |
sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som |
likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken |
| 320 |
tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det |
vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla |
| 321 |
att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt |
produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så |
| 322 |
till av samma företag som den förra. |
tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall |
| 323 |
|
fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man |
| 324 |
|
inte gör ''hål`` i designen då man använder metaforer. |
| 325 |
|
|
| 326 |
|
\section{Värdet av MDI} |
| 327 |
|
|
| 328 |
|
Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar |
| 329 |
|
upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar) |
| 330 |
|
man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort. |
| 331 |
|
Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt |
| 332 |
|
fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju |
| 333 |
|
tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att |
| 334 |
|
avhjälpa. |
| 335 |
|
|
| 336 |
|
En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på |
| 337 |
|
ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag, |
| 338 |
|
om man gör en extraordinär lösning på något så kommer |
| 339 |
|
detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida |
| 340 |
|
sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som |
| 341 |
|
tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det |
| 342 |
|
att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt |
| 343 |
|
till av samma företag som den förra. |
| 344 |
|
|
| 345 |
|
Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad |
| 346 |
|
det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och |
| 347 |
|
ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas |
| 348 |
|
ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar |
| 349 |
|
av att använda den för att gränssnittet är alldeles för |
| 350 |
|
klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva |
| 351 |
|
vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man |
| 352 |
|
vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats |
| 353 |
|
Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310) |
| 354 |
|
Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll, |
| 355 |
|
men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första |
| 356 |
|
man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet, |
| 357 |
|
må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI. |
| 358 |
|
|
| 359 |
\end{document} |
\end{document} |