286 |
ofta kan man få ett resultat som blir närmare det |
ofta kan man få ett resultat som blir närmare det |
287 |
användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera |
användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera |
288 |
aktiviteter. |
aktiviteter. |
|
|
|
289 |
\subsubsection{Instruera} |
\subsubsection{Instruera} |
290 |
|
|
291 |
b |
Detta är en relativt enkel modell att bygga upp, även om |
292 |
|
det kan vara krångligt att bygga upp den på ett bra |
293 |
\subsubsection{Konversera} |
sätt. Antingen kan man använda knappar, menyer osv för |
294 |
|
att ge instruktioner, eller så kan man använda |
295 |
a |
textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att |
296 |
|
om kommandona är långa (eller krångliga) kommer |
297 |
|
användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp |
298 |
|
när han skall nyttja denna. Detta är ett vanligt |
299 |
|
mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt |
300 |
|
eller ett annat. |
301 |
|
|
302 |
|
\subsubsection{Konversera} |
303 |
|
|
304 |
|
Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form |
305 |
|
av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel |
306 |
|
med att nyttja detta mönster är att även en människa med |
307 |
|
små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan |
308 |
|
kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta |
309 |
|
mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt |
310 |
|
som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i |
311 |
|
informations basen så kan svaren till användaren bli |
312 |
|
helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man |
313 |
|
behandlar indatan. |
314 |
|
|
315 |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
\subsubsection{Manipulera och navigera} |
316 |
|
|
317 |
a |
a |
318 |
|
|
319 |
\subsubsection{Utforska och surfa} |
\subsubsection{Utforska och surfa} |
320 |
|
|
321 |
a |
a |
322 |
|
|
323 |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
\subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} |
324 |
|
|