/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.4 by eax, Sun Mar 9 16:40:50 2003 UTC revision 1.11 by eax, Sun Mar 9 17:30:13 2003 UTC
# Line 22  Line 22 
22    \onehalfspacing    \onehalfspacing
23      \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?      \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?
24    
25        Detta kapitel kommer vi att ta upp delar av det vi har gått igenom        Detta kapitel kommer att ta delar av det vi har gått igenom
26        i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.        i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.
27    
28          \subsection{Användandet av en minsta gemensamma          \subsection{Användandet av en minsta gemensamma
# Line 65  Line 65 
65            kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla            kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla
66            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går
67            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68            källfilerna ligger i en katalog, det kompilerade            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om
70            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\
71    
# Line 119  Line 119 
119            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man
120            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare
121            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller
122            i alla fall dom vi har gjort)            i alla fall dom vi har gjort) ``dynamiskt statiska''
           %Uhm, va?  
           ''dynamiskt statiska``  
123            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med
124            det är att den görs dynamisk är att det går att byta            det är att den görs dynamisk är att det går att byta
125            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En
# Line 245  Line 243 
243          dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika          dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika
244          mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man          mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man
245          provar med, och funderar över, ju större är chansen att          provar med, och funderar över, ju större är chansen att
246          produkten blir bra. Det är viktigt att man jobbar          produkten blir bra, och det är viktigt att man jobbar
247          iterativt, att man använder lite olika metoder och          iterativt, och att man använder lite olika metoder, och
248          data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika          data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika
249          iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.          iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.
250    
# Line 291  Line 289 
289    
290          \subsubsection{Instruera}          \subsubsection{Instruera}
291    
292            a            b
293    
294          \subsubsection{Konversera}          \subsubsection{Konversera}
295    
# Line 307  Line 305 
305    
306          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
307    
308            a            När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
309              användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
310        \section{Värdet av MDI}            eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
311              liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
312          Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar            manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
313          upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)            objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
314          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.            användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
315          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
316          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju            vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
317          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att            kompilera texten, rättstavning osv.
318          avhjälpa.  
319          \subsection{Interface metaforer}
320          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på  
321          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,          Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna
322          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer          en välkänd metod, eller något som användaren känner igen
323          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida          för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man
324          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som          försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
325          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det          likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken
326          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt          vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
327          till av samma företag som den förra.          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
328            tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
329          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad          fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
330          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och          inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.
331          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas  
332          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar      \section{Värdet av MDI}
333          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för  
334          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva        Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
335          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man        upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
336          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats        man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
337          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)        Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
338          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,        fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
339          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första        tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att
340          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,        avhjälpa.
341          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.  
342          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på
343          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,
344          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
345          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
346          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som
347          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
348          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
349          till av samma företag som den förra.
350    
351          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
352          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
353          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
354          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
355          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
356          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
357          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
358          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
359          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
360          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
361          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
362          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
363          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
364    
365  \end{document}  \end{document}

Legend:
Removed from v.1.4  
changed lines
  Added in v.1.11

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26