/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.2 by jontas, Sun Mar 9 15:02:38 2003 UTC revision 1.9 by eax, Sun Mar 9 17:24:48 2003 UTC
# Line 11  Line 11 
11      \large{av}\\      \large{av}\\
12      \LARGE{Jonas Petersson \& Mathias Börjesson}\\\vspace{.4in}      \LARGE{Jonas Petersson \& Mathias Börjesson}\\\vspace{.4in}
13      \large{Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap\\      \large{Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap\\
14      Blekinge Tekniska Högskola\\\vspace{.03in}      Blekinge Tekniska Högskola\\\vspace{.03in}}
15      \texttt{e-mail:}\\      \texttt{e-mail:}\\
16      \emph{jopd01@student.bth.se}}\\      \emph{jopd01@student.bth.se}\\
17      \emph{tb00mbo@student.bth.se}\\      \emph{tb00mbo@student.bth.se}\\
18    \end{centering}    \end{centering}
19    \newpage    \newpage
# Line 283  Line 283 
283    
284          \subsubsection{Instruera}          \subsubsection{Instruera}
285    
286            a            b
287    
288          \subsubsection{Konversera}          \subsubsection{Konversera}
289    
# Line 299  Line 299 
299    
300          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
301    
302            a            När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
303              användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
304        \section{Värdet av MDI}            eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
305              liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
306          Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar            manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
307          tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta            objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
308          (mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar)            användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
309          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
310          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt            vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
311          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju            kompilera texten, rättstavning osv.
312          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att  
313          avhjälpa.        \subsection{Interface metaforer}
314    
315          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på          Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna
316          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,          en välkänd metod, eller något som användaren känner igen
317          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer          för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man
318          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida          försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
319          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som          likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken
320          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det          vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
321          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
322          till av samma företag som den förra.          tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
323            fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
324            inte gör ''hål`` i designen då man använder metaforer.
325    
326        \section{Värdet av MDI}
327    
328          Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
329          upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
330          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
331          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
332          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
333          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att
334          avhjälpa.
335    
336          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på
337          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,
338          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
339          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
340          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som
341          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
342          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
343          till av samma företag som den förra.
344    
345          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
346          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
347          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
348          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
349          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
350          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
351          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
352          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
353          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
354          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
355          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
356          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
357          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
358    
359  \end{document}  \end{document}

Legend:
Removed from v.1.2  
changed lines
  Added in v.1.9

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26