/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.4 by eax, Sun Mar 9 16:40:50 2003 UTC revision 1.10 by eax, Sun Mar 9 17:27:08 2003 UTC
# Line 22  Line 22 
22    \onehalfspacing    \onehalfspacing
23      \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?      \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?
24    
25        Detta kapitel kommer vi att ta upp delar av det vi har gått igenom        Detta kapitel kommer att ta delar av det vi har gått igenom
26        i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.        i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.
27    
28          \subsection{Användandet av en minsta gemensamma          \subsection{Användandet av en minsta gemensamma
# Line 65  Line 65 
65            kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla            kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla
66            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går
67            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68            källfilerna ligger i en katalog, det kompilerade            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om
70            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. java API).\\
71    
72            %Eller är det svaret vi skall skjuta in?            %Eller är det svaret vi skall skjuta in?
73            Men hur är detta något som är intressant ur en MDI            Men hur är detta något som är intressant ur en MDI
# Line 119  Line 119 
119            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man
120            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare
121            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller
122            i alla fall dom vi har gjort)            i alla fall dom vi har gjort) ``dynamiskt statiska''
           %Uhm, va?  
           ''dynamiskt statiska``  
123            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med
124            det är att den görs dynamisk är att det går att byta            det är att den görs dynamisk är att det går att byta
125            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En
# Line 192  Line 190 
190          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.
191    
192          Detta innebär dock att för att kunna designa något så          Detta innebär dock att för att kunna designa något så
193          måste vi känna till målgruppen och dess behov. Att jobba med          måste vi känna målgruppen och dess behov. Att jobba med
194          interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med          interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med
195          en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba          en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba
196          med interaktions design om man har en färdig målgrupp som          med interaktions design om man har en färdig målgrupp som
# Line 202  Line 200 
200          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt
201          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan
202          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och
203          få direkt feedback på det man har gjort. Det finns undantag          få direkt feedback på det man har gjort.
         då man inte kan skapa mock-uper och det är när själva slut  
         produkten är hemligstämplad och det finns andra aktörer på  
         marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga  
         användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig  
         information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkas  
         få tag på samma testpersoner.  
204    
205          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions
206          design är att den sker iterativt.          design är att den sker iterativt.
# Line 245  Line 237 
237          dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika          dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika
238          mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man          mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man
239          provar med, och funderar över, ju större är chansen att          provar med, och funderar över, ju större är chansen att
240          produkten blir bra. Det är viktigt att man jobbar          produkten blir bra, och det är viktigt att man jobbar
241          iterativt, att man använder lite olika metoder och          iterativt, och att man använder lite olika metoder, och
242          data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika          data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika
243          iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.          iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.
244    
# Line 291  Line 283 
283    
284          \subsubsection{Instruera}          \subsubsection{Instruera}
285    
286            a            b
287    
288          \subsubsection{Konversera}          \subsubsection{Konversera}
289    
# Line 307  Line 299 
299    
300          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
301    
302            a            När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
303              användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
304        \section{Värdet av MDI}            eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
305              liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
306          Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar            manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
307          upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)            objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
308          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.            användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
309          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
310          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju            vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
311          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att            kompilera texten, rättstavning osv.
312          avhjälpa.  
313          \subsection{Interface metaforer}
314          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på  
315          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,          Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna
316          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer          en välkänd metod, eller något som användaren känner igen
317          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida          för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man
318          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som          försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
319          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det          likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken
320          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt          vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
321          till av samma företag som den förra.          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
322            tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
323          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad          fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
324          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och          inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.
325          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas  
326          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar      \section{Värdet av MDI}
327          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för  
328          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva        Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
329          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man        upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
330          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats        man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
331          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)        Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
332          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,        fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
333          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första        tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att
334          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,        avhjälpa.
335          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.  
336          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på
337          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,
338          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
339          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
340          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som
341          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
342          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
343          till av samma företag som den förra.
344    
345          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
346          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
347          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
348          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
349          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
350          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
351          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
352          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
353          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
354          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
355          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
356          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
357          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
358    
359  \end{document}  \end{document}

Legend:
Removed from v.1.4  
changed lines
  Added in v.1.10

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26