/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.7 by jontas, Sun Mar 9 17:17:23 2003 UTC revision 1.10 by eax, Sun Mar 9 17:27:08 2003 UTC
# Line 119  Line 119 
119            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man
120            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare
121            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller
122            i alla fall dom vi har gjort) ''dynamiskt statiska``            i alla fall dom vi har gjort) ``dynamiskt statiska''
123            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med
124            det är att den görs dynamisk är att det går att byta            det är att den görs dynamisk är att det går att byta
125            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En
# Line 156  Line 156 
156          har sett programmet tidigare, eller ens ett program som          har sett programmet tidigare, eller ens ett program som
157          liknar detta (till funktionalitet sett).          liknar detta (till funktionalitet sett).
158    
159          \emph{Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel}          \emph{``Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel''}
160          (Grand, M. 1999)\\          (Grand, M. 1999)\\
161          Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel,          Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel,
162          eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en          eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en
# Line 173  Line 173 
173          \subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program}          \subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program}
174    
175            En viktig sak med att få användaren att känna igen sig            En viktig sak med att få användaren att känna igen sig
176            är att detta ger en ''säkerhets känsla`` i programmet,            är att detta ger en ``säkerhets känsla'' i programmet,
177            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall
178            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla
179            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med
180            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ``Arkiv'' på
181            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.
182            ligger under en meny ''redigera´´. Detta gör att en            ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en
183            användare kan känna igen sig även om han aldrig har            användare kan känna igen sig även om han aldrig har
184            nyttjat programmet tidigare.            nyttjat programmet tidigare.
185    
# Line 198  Line 198 
198          målgrupp, och skapar produkten därefter.          målgrupp, och skapar produkten därefter.
199    
200          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt
201          så är det ''enkelt`` att skapa denna då man hela tiden kan          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan
202          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och
203          få direkt feedback på det man har gjort.          få direkt feedback på det man har gjort.
204    
# Line 207  Line 207 
207    
208        \section{Konceptuella modeller}        \section{Konceptuella modeller}
209    
210          \emph{Det viktigaste är att designa användarens          \emph{``Det viktigaste är att designa användarens
211          konceptuella modell. Allt annat skall ses som          konceptuella modell. Allt annat skall ses som
212          underordnat för att göra modellen klar, tydlig och          underordnat för att göra modellen klar, tydlig och
213          konkret. Detta är nästan tvärt emot hur den mesta          konkret. Detta är nästan tvärt emot hur den mesta
214          mjukvaran utvecklas.}(Liddle, David. 1996)\\          mjukvaran utvecklas.''}(Liddle, David. 1996)\\
215          Preece, Rogers and Sharp 2002 definierar en konceptuell          Preece, Rogers and Sharp 2002 definierar en konceptuell
216          modell som \emph{en beskrivning av det föreslagna          modell som \emph{``en beskrivning av det föreslagna
217          systemet i termer av integrerade idéer och koncept om          systemet i termer av integrerade idéer och koncept om
218          vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall          vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall
219          förstås av användaren på rätt sätt}\\          förstås av användaren på rätt sätt''}\\
220    
221          När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt          När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt
222          att man funderar över hur den slutliga produkten skall          att man funderar över hur den slutliga produkten skall
# Line 321  Line 321 
321          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
322          tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall          tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
323          fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man          fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
324          inte gör ''hål`` i designen då man använder metaforer.          inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.
325    
326      \section{Värdet av MDI}      \section{Värdet av MDI}
327    
328        Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar        Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
329        tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta        upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
       (mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar)  
330        man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.        man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
331        Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt        Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
332        fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju        fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
# Line 343  Line 342 
342        att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt        att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
343        till av samma företag som den förra.        till av samma företag som den förra.
344    
345          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
346          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
347          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
348          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
349          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
350          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
351          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
352          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
353          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
354          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
355          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
356          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
357          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
358    
359  \end{document}  \end{document}

Legend:
Removed from v.1.7  
changed lines
  Added in v.1.10

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26