/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.12 by jontas, Sun Mar 9 18:17:30 2003 UTC revision 1.13 by eax, Sun Mar 9 18:21:20 2003 UTC
# Line 263  Line 263 
263              \item Instruera              \item Instruera
264              \item Konversera              \item Konversera
265              \item Manipulera och navigera              \item Manipulera och navigera
266              \item Utforska och surfa %är surfa en bra översättning av browsing?              \item Utforska och ögna igenom %är surfa en bra översättning av browsing?
267            \end{itemize}            \end{itemize}
268            När man instruerar så förklarar man vad man vill att            När man instruerar så förklarar man vad man vill att
269            systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex.            systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex.
# Line 299  Line 299 
299            mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt            mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt
300            eller ett annat.            eller ett annat.
301    
302            \subsubsection{Konversera}          \subsubsection{Konversera}
303    
304              Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form            Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form
305              av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel            av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel
306              med att nyttja detta mönster är att även en människa med            med att nyttja detta mönster är att även en människa med
307              små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan            små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan
308              kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta            kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta
309              mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt            mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt
310              som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i            som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i
311              informations basen så kan svaren till användaren bli            informations basen så kan svaren till användaren bli
312              helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man            helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man
313              behandlar indatan.            behandlar indatan.
314    
315            \subsubsection{Manipulera och navigera}        \subsubsection{Manipulera och navigera}
316    
317              a          Visualisering måste innehålla mycket mer än att bara tillåta folk att ``se''
318            information. Dom måste också kunna manipulera och fokusera sig på vad som är relevant
319            \subsubsection{Utforska och surfa}          och känna igen det för att skapa ny information. Funktioner som hypertext (t.ex. HTML)
320            har blivit en dominant metod för att länka samman dokument, vilket tillåter användaren
321              a          att navigera sig genom dokument på ett väldigt dynamiskt och personligt sätt.
322    
323          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}        \subsubsection{Utforska och ögna igenom}
324    
325            När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som            a
326            användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare  
327            eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den        \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
328            liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att  
329            manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska          När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
330            objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en          användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
331            användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det          eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
332            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det          liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
333            vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.          manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
334            kompilera texten, rättstavning osv.          objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
335            användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
336            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
337            vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
338            kompilera texten, rättstavning osv.
339    
340        \subsection{Interface metaforer}        \subsection{Interface metaforer}
341    

Legend:
Removed from v.1.12  
changed lines
  Added in v.1.13

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26