/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.3 by eax, Sun Mar 9 15:19:43 2003 UTC revision 1.4 by eax, Sun Mar 9 16:40:50 2003 UTC
# Line 179  Line 179 
179            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall
180            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla
181            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med
182            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ``Arkiv'' på
183            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.
184            ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en            ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en
185            användare kan känna igen sig även om han aldrig har            användare kan känna igen sig även om han aldrig har
# Line 192  Line 192 
192          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.          inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.
193    
194          Detta innebär dock att för att kunna designa något så          Detta innebär dock att för att kunna designa något så
195          måste vi känna målgruppen och dess behov. Att jobba med          måste vi känna till målgruppen och dess behov. Att jobba med
196          interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med          interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med
197          en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba          en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba
198          med interaktions design om man har en färdig målgrupp som          med interaktions design om man har en färdig målgrupp som
# Line 200  Line 200 
200          målgrupp, och skapar produkten därefter.          målgrupp, och skapar produkten därefter.
201    
202          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt          Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt
203          så är det ''enkelt`` att skapa denna då man hela tiden kan          så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan
204          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och          rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och
205          få direkt feedback på det man har gjort.          få direkt feedback på det man har gjort. Det finns undantag
206            då man inte kan skapa mock-uper och det är när själva slut
207            produkten är hemligstämplad och det finns andra aktörer på
208            marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga
209            användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig
210            information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkas
211            få tag på samma testpersoner.
212    
213          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions          En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions
214          design är att den sker iterativt.          design är att den sker iterativt.
215    
216        \section{Konceptuella modeller}        \section{Konceptuella modeller}
217    
218          \emph{Det viktigaste är att designa användarens          \emph{``Det viktigaste är att designa användarens
219          konceptuella modell. Allt annat skall ses som          konceptuella modell. Allt annat skall ses som
220          underordnat för att göra modellen klar, tydlig och          underordnat för att göra modellen klar, tydlig och
221          konkret. Detta är nästan tvärt emot hur den mesta          konkret. Detta är nästan tvärt emot hur den mesta
222          mjukvaran utvecklas.}(Liddle, David. 1996)\\          mjukvaran utvecklas.''}(Liddle, David. 1996)\\
223          Preece, Rogers and Sharp 2002 definierar en konceptuell          Preece, Rogers and Sharp 2002 definierar en konceptuell
224          modell som \emph{en beskrivning av det föreslagna          modell som \emph{``en beskrivning av det föreslagna
225          systemet i termer av integrerade idéer och koncept om          systemet i termer av integrerade idéer och koncept om
226          vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall          vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall
227          förstås av användaren på rätt sätt}\\          förstås av användaren på rätt sätt''}\\
228    
229          När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt          När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt
230          att man funderar över hur den slutliga produkten skall          att man funderar över hur den slutliga produkten skall
# Line 239  Line 245 
245          dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika          dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika
246          mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man          mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man
247          provar med, och funderar över, ju större är chansen att          provar med, och funderar över, ju större är chansen att
248          produkten blir bra, och det är viktigt att man jobbar          produkten blir bra. Det är viktigt att man jobbar
249          iterativt, och att man använder lite olika metoder, och          iterativt, att man använder lite olika metoder och
250          data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika          data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika
251          iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.          iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.
252    
# Line 294  Line 300 
300          \subsubsection{Manipulera och navigera}          \subsubsection{Manipulera och navigera}
301    
302            a            a
 >>>>>>> 1.2  
303    
304          \subsubsection{Utforska och surfa}          \subsubsection{Utforska och surfa}
305    
# Line 306  Line 311 
311    
312        \section{Värdet av MDI}        \section{Värdet av MDI}
313    
314          Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar          Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
315          tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta          upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
         (mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar)  
316          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
317          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
318          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
# Line 324  Line 328 
328          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
329          till av samma företag som den förra.          till av samma företag som den förra.
330    
331            Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
332            det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
333            ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
334            ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
335            av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
336            klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
337            vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
338            vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
339            Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
340            Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
341            men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
342            man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
343            må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
344    
345  \end{document}  \end{document}

Legend:
Removed from v.1.3  
changed lines
  Added in v.1.4

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26