/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.3 by eax, Sun Mar 9 15:19:43 2003 UTC revision 1.6 by eax, Sun Mar 9 17:03:44 2003 UTC
# Line 22  Line 22 
22    \onehalfspacing    \onehalfspacing
23      \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?      \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?
24    
25        Detta kapitel kommer vi att ta upp delar av det vi har gått igenom        Detta kapitel kommer att ta delar av det vi har gått igenom
26        i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.        i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.
27    
28          \subsection{Användandet av en minsta gemensamma          \subsection{Användandet av en minsta gemensamma
# Line 65  Line 65 
65            kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla            kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla
66            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går
67            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68            källfilerna ligger i en katalog, det kompilerade            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om
70            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. java API).\\
71    
72            %Eller är det svaret vi skall skjuta in?            %Eller är det svaret vi skall skjuta in?
73            Men hur är detta något som är intressant ur en MDI            Men hur är detta något som är intressant ur en MDI
# Line 119  Line 119 
119            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man
120            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare
121            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller
122            i alla fall dom vi har gjort)            i alla fall dom vi har gjort) ''dynamiskt statiska``
           %Uhm, va?  
           ''dynamiskt statiska``  
123            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med
124            det är att den görs dynamisk är att det går att byta            det är att den görs dynamisk är att det går att byta
125            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En
# Line 158  Line 156 
156          har sett programmet tidigare, eller ens ett program som          har sett programmet tidigare, eller ens ett program som
157          liknar detta (till funktionalitet sett).          liknar detta (till funktionalitet sett).
158    
159          \emph{``Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel''}          \emph{Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel}
160          (Grand, M. 1999)\\          (Grand, M. 1999)\\
161          Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel,          Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel,
162          eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en          eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en
# Line 175  Line 173 
173          \subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program}          \subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program}
174    
175            En viktig sak med att få användaren att känna igen sig            En viktig sak med att få användaren att känna igen sig
176            är att detta ger en ``säkerhets känsla'' i programmet,            är att detta ger en ''säkerhets känsla`` i programmet,
177            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall            användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall
178            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla            bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla
179            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med            program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med
180            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på            gammalt arbete osv har detta i en meny märk ''Arkiv`` på
181            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.            svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.
182            ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en            ligger under en meny ''redigera´´. Detta gör att en
183            användare kan känna igen sig även om han aldrig har            användare kan känna igen sig även om han aldrig har
184            nyttjat programmet tidigare.            nyttjat programmet tidigare.
185    
# Line 294  Line 292 
292          \subsubsection{Manipulera och navigera}          \subsubsection{Manipulera och navigera}
293    
294            a            a
 >>>>>>> 1.2  
295    
296          \subsubsection{Utforska och surfa}          \subsubsection{Utforska och surfa}
297    
# Line 302  Line 299 
299    
300          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
301    
302            a            När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
303              användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
304        \section{Värdet av MDI}            eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
305              liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
306          Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar            manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
307          tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta            objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
308          (mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar)            användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
309          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
310          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt            vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
311          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju            kompilera texten, rättstavning osv.
312          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att  
313          avhjälpa.        \subsection{Interface metaforer}
314    
315          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på          Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna
316          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,          en välkänd metod, eller något som användaren känner igen
317          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer          för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man
318          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida          försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
319          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som          likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken
320          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det          vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
321          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
322          till av samma företag som den förra.          tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
323            fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
324            inte gör ''hål`` i designen då man använder metaforer.
325    
326        \section{Värdet av MDI}
327    
328          Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
329          tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta
330          (mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar)
331          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
332          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
333          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
334          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att
335          avhjälpa.
336    
337          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på
338          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,
339          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
340          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
341          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som
342          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
343          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
344          till av samma företag som den förra.
345    
346    
347  \end{document}  \end{document}

Legend:
Removed from v.1.3  
changed lines
  Added in v.1.6

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26