/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Diff of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log | View Patch Patch

revision 1.4 by eax, Sun Mar 9 16:40:50 2003 UTC revision 1.13 by eax, Sun Mar 9 18:21:20 2003 UTC
# Line 22  Line 22 
22    \onehalfspacing    \onehalfspacing
23      \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?      \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?
24    
25        Detta kapitel kommer vi att ta upp delar av det vi har gått igenom        Detta kapitel kommer att ta delar av det vi har gått igenom
26        i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.        i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.
27    
28          \subsection{Användandet av en minsta gemensamma          \subsection{Användandet av en minsta gemensamma
# Line 65  Line 65 
65            kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla            kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla
66            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går            ordning på det man utvecklar då det i scriptet går
67            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att            snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68            källfilerna ligger i en katalog, det kompilerade            källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om            programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om
70            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\            programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).\\
71    
# Line 119  Line 119 
119            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man            den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man
120            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare            bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidare
121            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller            utveckla produkten. En mock-up är vanligtvis (eller
122            i alla fall dom vi har gjort)            i alla fall dom vi har gjort) ``dynamiskt statiska''
           %Uhm, va?  
           ''dynamiskt statiska``  
123            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med            vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med
124            det är att den görs dynamisk är att det går att byta            det är att den görs dynamisk är att det går att byta
125            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En            detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En
# Line 245  Line 243 
243          dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika          dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika
244          mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man          mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man
245          provar med, och funderar över, ju större är chansen att          provar med, och funderar över, ju större är chansen att
246          produkten blir bra. Det är viktigt att man jobbar          produkten blir bra, och det är viktigt att man jobbar
247          iterativt, att man använder lite olika metoder och          iterativt, och att man använder lite olika metoder, och
248          data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika          data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika
249          iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.          iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.
250    
# Line 265  Line 263 
263              \item Instruera              \item Instruera
264              \item Konversera              \item Konversera
265              \item Manipulera och navigera              \item Manipulera och navigera
266              \item Utforska och surfa %är surfa en bra översättning av browsing?              \item Utforska och ögna igenom %är surfa en bra översättning av browsing?
267            \end{itemize}            \end{itemize}
268            När man instruerar så förklarar man vad man vill att            När man instruerar så förklarar man vad man vill att
269            systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex.            systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex.
# Line 288  Line 286 
286            ofta kan man få ett resultat som blir närmare det            ofta kan man få ett resultat som blir närmare det
287            användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera            användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera
288            aktiviteter.            aktiviteter.
   
289          \subsubsection{Instruera}          \subsubsection{Instruera}
290    
291            a            Detta är en relativt enkel modell att bygga upp, även om
292              det kan vara krångligt att bygga upp den på ett bra
293              sätt. Antingen kan man använda knappar, menyer osv för
294              att ge instruktioner, eller så kan man använda
295              textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att
296              om kommandona är långa (eller krångliga) kommer
297              användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp
298              när han skall nyttja denna. Detta är ett vanligt
299              mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt
300              eller ett annat.
301    
302          \subsubsection{Konversera}          \subsubsection{Konversera}
303    
304            a            Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form
305              av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel
306          \subsubsection{Manipulera och navigera}            med att nyttja detta mönster är att även en människa med
307              små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan
308            a            kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta
309              mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt
310          \subsubsection{Utforska och surfa}            som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i
311              informations basen så kan svaren till användaren bli
312            a            helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man
313              behandlar indatan.
314    
315          \subsubsection{Manipulera och navigera}
316    
317            Visualisering måste innehålla mycket mer än att bara tillåta folk att ``se''
318            information. Dom måste också kunna manipulera och fokusera sig på vad som är relevant
319            och känna igen det för att skapa ny information. Funktioner som hypertext (t.ex. HTML)
320            har blivit en dominant metod för att länka samman dokument, vilket tillåter användaren
321            att navigera sig genom dokument på ett väldigt dynamiskt och personligt sätt.
322    
323          \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}        \subsubsection{Utforska och ögna igenom}
324    
325            a            a
326    
327        \section{Värdet av MDI}        \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
328    
329          Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar          När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
330          upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)          användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
331          man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.          eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
332          Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt          liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
333          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju          manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
334          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att          objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
335          avhjälpa.          användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
336            verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
337          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på          vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
338          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,          kompilera texten, rättstavning osv.
339          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer  
340          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida        \subsection{Interface metaforer}
341          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som  
342          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det          Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna
343          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt          en välkänd metod, eller något som användaren känner igen
344          till av samma företag som den förra.          för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man
345            försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
346          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad          likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken
347          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och          vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
348          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas          produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
349          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar          tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
350          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för          fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
351          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva          inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.
352          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man  
353          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats      \section{Värdet av MDI}
354          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)  
355          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,        Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
356          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första        upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
357          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,        man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
358          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.        Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
359          fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju
360          tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att
361          avhjälpa.
362    
363          En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på
364          ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag,
365          om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
366          detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
367          sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som
368          tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
369          att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
370          till av samma företag som den förra.
371    
372          Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
373          det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
374          ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
375          ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
376          av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
377          klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
378          vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
379          vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
380          Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
381          Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
382          men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
383          man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
384          må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
385    
386  \end{document}  \end{document}

Legend:
Removed from v.1.4  
changed lines
  Added in v.1.13

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26