--- Kamel/HCI_text.tex 2003/03/09 15:02:38 1.2 +++ Kamel/HCI_text.tex 2003/03/09 17:24:48 1.9 @@ -11,9 +11,9 @@ \large{av}\\ \LARGE{Jonas Petersson \& Mathias Börjesson}\\\vspace{.4in} \large{Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap\\ - Blekinge Tekniska Högskola\\\vspace{.03in} + Blekinge Tekniska Högskola\\\vspace{.03in}} \texttt{e-mail:}\\ - \emph{jopd01@student.bth.se}}\\ + \emph{jopd01@student.bth.se}\\ \emph{tb00mbo@student.bth.se}\\ \end{centering} \newpage @@ -283,7 +283,7 @@ \subsubsection{Instruera} - a + b \subsubsection{Konversera} @@ -299,27 +299,61 @@ \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt} - a - - \section{Värdet av MDI} - - Det kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar - tid att hålla på med MDI, och allt man kan göra inom detta - (mock-ups osv), men faktum är att den tid (och de pengar) - man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort. - Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt - fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju - tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att - avhjälpa. - - En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på - ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag, - om man gör en extraordinär lösning på något så kommer - detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida - sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som - tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det - att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt - till av samma företag som den förra. - + När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som + användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare + eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den + liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att + manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska + objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en + användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det + verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det + vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex. + kompilera texten, rättstavning osv. + + \subsection{Interface metaforer} + + Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna + en välkänd metod, eller något som användaren känner igen + för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man + försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället + likna det vi något som man känner igen. Dock så är boken + vi har väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla + produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så + tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall + fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man + inte gör ''hål`` i designen då man använder metaforer. + + \section{Värdet av MDI} + + Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar + upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar) + man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort. + Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt + fånga design fel, eller till och med logik fel, och ju + tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att + avhjälpa. + + En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på + ett sätt använda det som en reklam tavla för sitt företag, + om man gör en extraordinär lösning på något så kommer + detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida + sig om man gör dåliga MDI lösningar. Ett företag som + tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det + att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt + till av samma företag som den förra. + + Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad + det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och + ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas + ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar + av att använda den för att gränssnittet är alldeles för + klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva + vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man + vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats + Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310) + Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll, + men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första + man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet, + må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI. \end{document}