/[cvs]/Kamel/HCI_text.tex
ViewVC logotype

Contents of /Kamel/HCI_text.tex

Parent Directory Parent Directory | Revision Log Revision Log


Revision 1.16 - (show annotations)
Tue Apr 8 12:43:40 2003 UTC (21 years, 1 month ago) by jontas
Branch: MAIN
Changes since 1.15: +86 -47 lines
File MIME type: application/x-tex
*** empty log message ***

1 \documentclass[12pt, a4paper]{article}
2 \usepackage[latin1]{inputenc}
3 \usepackage{setspace}
4
5 \begin{document}
6 \thispagestyle{empty}
7 \begin{centering}
8 \huge{HCI Text}\\
9 \huge{DVC002: Människa-datorinteraktion (MDI), 5p}\\
10 \huge{Läsåret 2003-2004, läsperiod 1}\\\vspace{.3in}
11 \large{av}\\
12 \LARGE{Jonas Petersson \& Mathias Börjesson}\\\vspace{.4in}
13 \large{Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap\\
14 Blekinge Tekniska Högskola\\\vspace{.03in}}
15 \texttt{e-post:}\\
16 \emph{jopd01@student.bth.se}\\
17 \emph{tb00mbo@student.bth.se}\\
18 \end{centering}
19 \newpage
20 \tableofcontents
21 \newpage
22 \onehalfspacing
23 \section{Kurserfarenheter} %Är detta ett bra namn?
24
25 Detta kapitel kommer att ta delar av det vi har gått igenom
26 i kursen, samt försöka belysa vissa av dem.
27
28 \subsection{Användandet av en minsta gemensamma
29 utvecklingsmiljö}
30
31 Ett syfte med att introducera en minsta gemensamma
32 utvecklingsmiljö är att underlätta processen att
33 producera programvara, även om man inte sitter vid sin
34 egen dator, utan hos någon annan.
35
36 Nyttan med en minsta gemensamma utvecklingsmiljö i en miljö med flera utvecklare är att
37 det hämmar användandet av egna utvecklingsverktyg,
38 underlättar användandet av en annan dator, underlättar utbildning, samt
39 underlättar administrationen av systemet då alla datorer
40 har samma programvara installerad.
41 Dock så är ju en nackdel med att nyttja en gemensam
42 utvecklingsmiljö att då det kommer nya människor som
43 inte är vana vid denna miljö så måste de utbildas, men
44 genom att tänka sig för då man skapar en gemensam
45 utvecklingsmiljö så kan utbildningstiden minskas till
46 ett minimum, eller till och med undvikas.
47
48 Det som skall eftersträvas i en gemensam
49 utvecklingsmiljö är dels att få den lättförståelig
50 (eller självförklarande), men att den för detta inte på
51 något sätt skall vara på en nivå för nybörjare, utan ha
52 all den styrka som utvecklarna behöver då de utvecklar
53 programvara. Kan den gemensamma utvecklingsmiljön
54 introduceras som något som kan underlätta arbetet så
55 kommer användarna att med glädje byta, även om det kan
56 innebära vissa initiala problem.
57
58 \subsection[Script vid mjukvaruproduktion]{Användandet av script vid mjukvaruproduktion}
59
60 Detta kan lätt tyckas att detta inte har med MDI att
61 göra, men vi kommer att förklara detta lite senare.
62 Tanken med att använda diverse script är främst att
63 kristallisera krångliga kommandon (eller om man vill långa)
64 från användaren, och istället bara använda ett kort
65 kommando. Detta innebär att det blir enklare att hålla
66 ordning på det man utvecklar då det i scriptet går
67 snabbt att skriva ner de kommandon som ser till att
68 källfilerna ligger i en katalog, de kompilerade
69 programmet i en, och hjälp filerna i en tredje (om
70 programmeringsspråket stödjer detta (t.ex. Java API).
71
72
73 Men hur är detta något som är intressant ur en MDI
74 synpunkt?\\
75 Jo, tanken var ju att ta alla dom krångliga kommandona,
76 och helt enkelt byta ut mot ett kort script. Krasst sett
77 är detta grunden för MDI. Att ta något krångligt
78 kommando, och byta ut mot ett lättare. Eller att på
79 annat sätt underlätta användandet av en produkt.
80
81 \subsection{GUI designmönster}
82
83 GUI står för Graphical User Interface, eller grafiskt
84 användargränsnitt på svenska. Ett GUI kan se ut på
85 ett (nästan) oändligt antal sätt, men alla dessa följer
86 ett eller flera mönster för hur man använder dessa. Då
87 dessa mönster upprepas så är det viktigt för oss som
88 utvecklare att vi känner till de mönster som finns, vad
89 de går ut på, samt vad som är viktigt att tänka på. En
90 anledning till att detta var viktigt att lära oss är
91 genom att vi lär oss detta kan vi spara tid när vi skall
92 utveckla en programvara som skall interagera med en
93 människa (vilket det stora flertalet program gör), genom
94 att vi inte ska behöva uppfinna hjulet igen.
95
96 Vi hade en laboration där vi skulle identifiera design
97 mönster i en färdig programvara från SUN Microsystems,
98 och efter detta även i en programvara vi själva har
99 gjort. Detta innebar att vi var tvungna att lära oss
100 känna igen de olika mönster som är vanligt förekommande,
101 och på detta sättet så kom vi även att fundera på när de
102 olika mönstren är praktiska, och när dom inte är det. Vi
103 har genom denna laboration kommit fram till att design
104 mönster är något viktigt i utveckling av programvara,
105 och är något vi kommer att ta med oss till framtiden.
106
107 \subsection{Prototyper och Mock-ups}
108
109 Det finns flera olika sätt att demonstrera en idé, men
110 den bästa brukar vara att kunna visa upp något. Det kan
111 vara bra att kunna berätta om idéen man har, men om man
112 kan ge kunden något han eller hon (dock för att underlätta
113 läsningen i fortsättningen använder vi ett könlöst han
114 för att symolisera en person av okänt kön, om inte annat
115 sägs) kan se, ta på, och till viss del
116 kunna interagera med så är det mycket enklare, dels att
117 sälja idén, dels att upptäcka fel och brister i den.
118
119 Nu vet ju vi att vi bara har använt mock-ups i denna
120 kursen, men det vore synd att inte ta tillfället i akt
121 och prata lite om prototyper också.
122
123 \subsubsection{Mock-up}
124
125 En mock-up är en form av prototyp. Den görs i ett
126 passande material, och beroende på vilken information
127 man har om den färdiga produkten så görs den med den
128 detaljnivå som är passande. Denna mock-up används sedan
129 för att testa om konceptet man har håller, och hur det
130 skall implementeras. En mock-up behöver inte vara för en
131 programvara, utan kan lika gärna vara för en fysisk
132 produkt, men i kursen har vi inriktat oss på programvara
133 då detta är det intressanta för oss. Då man skapat en
134 mock-up så tar man denna, och testar på en eller flera
135 tilltänkta användare, och lyssnar på deras åsikter om
136 den. När man har kommit förbi detta stadiet så kan man
137 bygga en lite mera avancerad prototyp för att vidareutveckla
138 produkten. En mock-up är vanligtvis (eller
139 i alla fall dom vi har gjort) ``dynamiskt statiska''
140 vilket kan låta som en motsägelse, men vad vi menar med
141 det är att den görs dynamisk är att det går att byta
142 detaljer i mock-upen för att symbolisera interaktion. En
143 annan fördel med en mock-up framför en fungerade
144 prototyp är att en mock-up är gjord av ett billigt
145 material, och går snabbt att göra och göra om då man inser att
146 lösningen man har inte håller, utan behöver göras om för
147 att passa användaren och hans behov.
148
149 \subsubsection{Lågnivåprototyper}
150
151 En lågnivåprototyp är en enkel prototyp, som snarare
152 syftar till att visa den grundläggande idéen. Den kan
153 vara en mock-up, eller något annat. En lågnivåprototyp
154 är något som går relativt snabbt att slänga
155 ihop, och brukar vanligtvis vara ganska så billig. Den
156 kan vara i ett material som är väldigt långt från den
157 färdiga produkten (en mock-up på en kartongbit är ju
158 väldigt långt från ett färdigt program på datorn, och
159 vi är ganska säkra på att man kan komma ännu längre om
160 man bara vill).
161
162 Lågnivåprototypen använder man för att demonstrera
163 idéer, koncept och dyl. Den kan inte till fullo
164 användas för att fånga alla krav, men i samverkan med
165 andra metoder (som t.ex. intervjuer, användningsfall
166 osv) kan man komma nära nog i många fall.
167
168 \subsubsection{Högnivåprototyper}
169
170 En högnivåprototyp är en ''bättre`` prototyp, oftast
171 så ligger den närmare den färdiga produkten än
172 lågnivåprototypen till utseende, och material (där det
173 finns). Det som främst skiljer en högnivåprototyp
174 från en lågnivå är att högnivån har funktionalitet
175 (verklig sådan, inte att man vänder blad).
176
177 \subsubsection{Vilken väljer vi?}
178
179 Marc Rettig (1994) anser att om man är tvungen att
180 välja så är det är bättre att välja
181 lågnivåprototyper framför högnivå, detta för att:
182
183 \begin{itemize}
184 \item Dom tar lång tid att göra
185 \item Kritiker och testar tenderar att kritisera
186 prototypen, och inte funktionaliteten i den.
187 \item Utvecklar drar sig för att göra om något dom
188 har lagt timmar (eller dagar) på att göra.
189 \item En mjukvaru prototyp kan sätta förväntningarna
190 för högt.
191 \item En enda bugg i prototypen kan sätta stop för
192 testningen av denna.
193 \end{itemize}
194
195 Vi måste säga att vi håller med honom. En lågnivåprototyp
196 kan säga det mesta en högnivå kan, och det
197 den inte kan säga är det tveksamt om man kan få
198 tillbaka av den tid det tar att göra högnivåprototypen
199 (iallafall i de små projekt vi har jobbat
200 med hittills), det kan ju ändras om det är ett stort
201 projekt, men vi är inte helt säkra på det. En
202 prototyp skall endast ses som ett
203 utvecklingsverktyg, det är ju inget som utvecklar av
204 sig självt, på sin höjd kan det ju driva
205 utvecklingen framåt.
206
207 Vi anser att de projekt vi har jobbat med har varit
208 så pass små att en högnivåprototyp inte skulle ha
209 hjälp oss komma framåt, utan snarare tvärt om, men
210 om man jobbar med större projekt så skall man nog
211 inte underskatta värdet av en högnivåprototyp, dock
212 så tror vi att det är viktigt att inte överskatta
213 den heller.
214
215 Ett undantag bör dock göras. Om man kan utnyttja
216 prototypen, eller en ansenlig del av denna senare.
217 Om man t.ex. gör en prototyp av ett GUI, med begränsad
218 (eller igen) funktionalitet så kan man ju använda
219 detta i den färdiga produkten, förutsatt att det
220 faller väl ut.
221
222
223
224 \subsection{Erfarenhet}
225
226 Vi tror att vi kommer att använda någon form av
227 prototyper efter denna kursen då en lågnivåprototyp är ett snabbt
228 sätt att visa hur man menar att GUI't skall se ut, och
229 om man har ett förslag till ett GUI så är det enkelt att
230 hitta funktionalitet som man har missat, och det kan
231 även vara enklare att förklara vad man vill göra för en
232 kund som inte kunskaper inom programvaruutveckling vad
233 det är som man skall göra, och vad han får och inte får.
234 Han kan även ta prototypen och visa för slutanvändarna,
235 och dessa kan också komma till tals om hur produkten
236 skall se ut, och dess funktionalitet.
237
238 <<<<<<< HCI_text.tex
239 Man kan även se en möjlighet till att kunden kan komma
240 med mera direkta förslag på förändingar/förbättringar,
241 eller till och med själv göra designen (eller del av
242 den).
243
244 Dessutom så innebär en prototyp av något slag att man
245 underlättar kommunikationen mellan utvecklaren och
246 kunden, och då ofta kund och utvecklare har olika
247 kunnskaper/erfarenheter innebär detta att man minskar
248 risken för missförstånd, och kan rätta till ev design
249 missar i ett tidigt stadium. Prototypen kan även till
250 viss del användas för att hitta saknad funktionalitet,
251 dock så kan det vara värre att hitta felaktig.
252
253 \section {Designmönster}
254 inte använda något/några designmönster. De flesta sätt
255 att strukturera upp ett GUI följer de mönster som finns
256 definierade. Detta märkte vi av på första laborationen
257 när vi skulle identifiera mönster som vi hade använt i
258 ett program vi själva hade gjort långt innan vi hade
259 hört talas om MDI, och dess betydelse. En anledning till
260 att man använder design mönster är att om flera program
261 ser ut likadant, och uppför sig likadant så kommer
262 användaren att känna sig hemma i det, även om han aldrig
263 har sett programmet tidigare, eller ens ett program som
264 liknar detta (till funktionalitet sett).
265
266 \emph{``Ett väl-designat GUI låter användaren göra fel''}
267 (Grand, M. 1999)\\
268 Detta är viktigt därför att om det inte går att göra fel,
269 eller viktigare att återhämta sig från ett fel utan en
270 förlust, då kommer användaren att ta det lugnt och
271 försiktigt, men trots detta kommer användaren att göra
272 många fel (eller snarare så är det så det upplevs då alla fel gör
273 skada). Men om GUI't låter användaren återhämta sig om han
274 gör fel så kommer han att jobba i ett bättre tempo, och
275 göra färre fel. Något som är väldigt viktigt om GUI't
276 tillåter att man gör fel så måste det varna om det finns
277 aktioner som man kan göra som det inte går att återhämta
278 sig ifrån.
279
280 \subsection{Vikten av att känna igen sig i ett program}
281
282 En viktig sak med att få användaren att känna igen sig
283 är att detta ger en ``säkerhetskänsla'' i programmet,
284 användaren känner att han vet (i viss mån) hur han skall
285 bära sig åt för att göra olika saker. Nästan alla
286 program där man kan spara sitt arbete, öppna en fil med
287 gammalt arbete osv har detta i en meny märk ``Arkiv'' på
288 svenska, kommandon som kopiera, klistra in, gör om osv.
289 ligger under en meny ``redigera''. Detta gör att en
290 användare kan känna igen sig även om han aldrig har
291 nyttjat programmet tidigare.
292
293 \section{Interaktionsdesign}
294
295 När man pratar om interaktionsdesign så menar man att
296 man sätter användaren och hans behov i fokus, och att man
297 inte så mycket bryr sig om tekniken bakom.
298
299 Detta innebär dock att för att kunna designa något så
300 måste vi känna till målgruppen och dess behov. Att jobba med
301 interaktions design är väldigt snarlikt till att jobba med
302 en användarcentrerad lösning. Det går antingen att jobba
303 med interaktions design om man har en färdig målgrupp som
304 har ett behov av programvaran, eller att man tänker sig en
305 målgrupp, och skapar produkten därefter.
306
307 Om man har en färdig målgrupp som har behov av en produkt
308 så är det ``enkelt'' att skapa denna då man hela tiden kan
309 rådfråga målgruppen, skapa mock-uper, prototyper osv, och
310 få direkt feedback på det man har gjort. Det finns undantag
311 då man inte kan skapa mock-uper och det är när själva slut
312 produkten är hemligstämplad och det finns andra aktörer på
313 marknaden som jobbar med samma område. Att då låta vanliga
314 användare komma i kontakt med sin design innebär att hemlig
315 information kan spridas till konkurrenterna om de nu råkar
316 få tag på dessa testpersoner, och fråga ut dessa.
317
318 En annan sak som är viktig, mycket viktig med Interaktions
319 design är att den sker iterativt. Detta för att om det
320 inte sker iterativt så kan man inte dra maximalt värde av
321 denna. Det finns ju en risk att om man gör en ändring så
322 som ska lösa ett problem, introducerar man två nya, och om
323 processen inte sker iterativt så finns det ingen möjlighet
324 att finna detta fören det har gått en lång tid, och det
325 kostar mer att åtgärda.
326
327 \section{Konceptuella modeller}
328
329 En konceptuell modell är en beskrivning av systemet, i
330 form av tankar och idéer om hur systemet skall verka och
331 se ut, och att det kan förstås av användaren.
332
333 \emph{``Det viktigaste är att designa användarens
334 konceptuella modell. Allt annat skall ses som
335 underordnat för att göra modellen klar, tydlig och
336 konkret. Detta är nästan tvärt emot hur den mesta
337 mjukvaran utvecklas.''}(Liddle, David. 1996)\\
338 Preece, Rogers and Sharp 2002 definierar en konceptuell
339 modell som \emph{``en beskrivning av det föreslagna
340 systemet i termer av integrerade idéer och koncept om
341 vad det skall göra, bete sig samt se ut som, som skall
342 förstås av användaren på rätt sätt''}
343
344 När man skapar en konceptuell modell så är det viktigt
345 att man funderar över hur den slutliga produkten skall
346 se ut, baserat på användarnas behov och krav. För att
347 försäkra sig om att användaren kommer att förstå
348 modellen så som den är tänkt är det viktigt att
349 genomföra noggranna och iterativa tester.
350
351 En viktig del av den konceptuella modellen är att
352 besluta vad användaren skall göra när han använder
353 produkten. Detta kan även kallas interaktionssätt
354 dvs hur en användare skall få utföra jobbet. När man
355 väljer interaktionssätt så får man även tänka över hur
356 man skall interagera med produkten (programvaran), skall
357 det vara med knappar, menyer, röstkommandon osv.
358
359 När man har kommit så här långt med sin modell så är det
360 dags att börja fundera över hur GUI't skall se ut, olika
361 mönster, dess fördelar och nackdelar osv. Ju fler man
362 provar med, och funderar över, ju större är chansen att
363 produkten blir bra, och det är viktigt att man jobbar
364 iterativt, och att man använder lite olika metoder, och
365 data (gärna även utvecklare om det går) i dom olika
366 iterationerna för att täcka in så mycket som möjligt.
367
368 Basen i att konstruera en bra konceptuell modell är
369 användaren, och det användaren skall kunna göra.
370
371 Det finns ett otal olika konceptuella modeller, men vi
372 kommer bara att ta upp dom två vanligaste.
373
374 \subsection{Konceptuella modeller baserat på
375 aktiviteter}
376
377 De fyra vanligaste aktiviteterna användarna kommer att
378 göra (sett ur MDI synpunkt) är:
379 \begin{itemize}
380 \item Instruera
381 \item Konversera
382 \item Manipulera och navigera
383 \item Utforska och ögna igenom %är surfa en bra översättning av browsing?
384 \end{itemize}
385 När man instruerar så förklarar man vad man vill att
386 systemet skall göra, man ger order. Detta kan ske t.ex.
387 med knappar, menyer osv.
388
389 När man konverserar så gör man det som man gör med en
390 människa, antingen talar man till systemet med rösten,
391 eller så skriver man, men man håller sig till ett
392 normalt språk.
393
394 När man manipulerar och navigerar så har man en
395 representation (av något) som man kan manipulera för att
396 uppnå önskat resultat. Det är en klar fördel om
397 representationen delar vissa egenskaper som användaren
398 kan förstå av den fysiska världen. %analoga lät fel, men fysiska låter heller inte riktigt bra... Jag höll på att skriv riktiga, men kom att tänka på vad det skulle innebära
399
400 När man utforskar och surfar så är systemet utformat på
401 ett sådant vis att användaren kan få information utan
402 att behöva formulera frågor.
403
404 Det är viktigt att förstå att man måste inte välja en av
405 dessa, utan man kan välja flera om man känner för det,
406 ofta kan man få ett resultat som blir närmare det
407 användaren efterfrågar om man väljer att blanda flera
408 aktiviteter.
409 \subsubsection{Instruera}
410
411 Detta är en relativt enkel modell att bygga upp, även om
412 det kan vara krångligt att bygga upp den på ett bra
413 sätt. Antingen kan man använda knappar, menyer osv för
414 att ge instruktioner, eller så kan man använda
415 textsträngar. En klar nackdel med denna modellen är att
416 om kommandona är långa (eller krångliga) kommer
417 användaren att glömma bort det, och behöva extra hjälp
418 när han skall nyttja denna. Detta är ett vanligt
419 mönster, och återfinns i flera produkter på ett sätt
420 eller ett annat.
421
422 \subsubsection{Konversera}
423
424 Denna metoden är vanligast om det handlar om någon form
425 av expert system, eller sökfunktioner. En klar fördel
426 med att nyttja detta mönster är att även en människa med
427 små kunskaper inom både data, och ämnet som experten kan
428 kan ställa frågor, och få hjälp. En nackdel med detta
429 mönstret är att om användaren ställer frågor på ett sätt
430 som man inte har tänkt sig, eller som inte finns med i
431 informations basen så kan svaren till användaren bli
432 helt uppåt väggarna om man inte är noga med hur man
433 behandlar indatan.
434
435 \subsubsection{Manipulera och navigera}
436
437 Visualisering måste innehålla mycket mer än att bara tillåta folk att ``se''
438 information. Dom måste också kunna manipulera och fokusera sig på vad som är relevant
439 och känna igen det för att skapa ny information. Funktioner som hypertext (t.ex. HTML)
440 har blivit en dominant metod för att länka samman dokument, vilket tillåter användaren
441 att navigera sig genom dokument på ett väldigt dynamiskt och personligt sätt.
442
443 \subsubsection{Utforska och ögna igenom}
444
445 Hypertext är
446 en smidig metod för att söka efter information då man
447 kan länka vidare till djupare information då en
448 användare hittar något som intresserar. Nackdelen med
449 denna metod är att det kan bli grötigt, och att det
450 kan vara svårt att komma igång om man inte riktigt vet
451 vad man söker efter. Det ger däremot användaren en möjlighet
452 att hoppa runt på ett snabbt sätt mellan dokumenten tills
453 han/hon hittar det som söktes.
454
455 \subsection{Konceptuella modeller baserat på objekt}
456
457 När man utgår från ett objekt så tar man ett objekt som
458 användaren kan relatera till, en bok, kaffe bryggare
459 eller dyl. Och sedan så gör man sin modell så att den
460 liknar det fysiska objektet. Det bör även gå att
461 manipulera objektet på ett vis som liknar det fysiska
462 objektet. Men man bör även tänka på vilka funktioner en
463 användare kan tänkas önska utöver dom som finns i det
464 verkliga objektet. Om man gör en ordebehandlare kan det
465 vara väldigt trevligt om denna klarar av att t.ex.
466 kompilera texten, rättstavning osv.
467
468 \subsection{Interface-metaforer}
469
470 Denna metod går ut på att man tar och försöker efterlikna
471 en välkänd metod, eller något som användaren känner igen
472 för att manipulera systemet. Det handlar oftast om att man
473 försöker abstrahera bort hur datorn gör, och istället
474 likna det vid något som man känner igen. Då boken är
475 väldigt kritisk mot denna metoden att utveckla
476 produkter, så vi tänker inte gå in på denna så djupt. Dock så
477 tror vi att det borde vara en bra metod att iallafall
478 fundera på, men man måste nog vara försiktig så att man
479 inte gör ``hål'' i designen då man använder metaforer.
480
481 \section{Värdet av MDI}
482
483 Hela ämnet kanske kan verka abstrakt, och som något som bara tar
484 upp tid att hålla på med, men faktum är att den tid (och de pengar)
485 man lägger ner på MDI tjänar man igen ganska så fort.
486 Dessutom så är det med hjälp av en mock-up lätt att tidigt
487 fånga designfel, eller till och med logikfel, och ju
488 tidigare man kan hitta fel, desto billigare blir dom att
489 avhjälpa.
490
491 En annan viktig sak att tänka på med MDI är att man kan på
492 ett sätt använda det som en reklamtavla för sitt företag,
493 om man gör en extraordinär lösning på något så kommer
494 detta att sprida sig, men det kommer ännu mer att sprida
495 sig om man gör dåliga MDIlösningar. Ett företag som
496 tidigare har köpt en produkt som kanske är bra, bara det
497 att de inte kan nyttja den kommer inte att köpa en produkt
498 till av samma företag som den förra.
499
500 Även om själva funtionaliteten i applikationen (eller vad
501 det nu är som skapats) kanske är helt banbrytande och
502 ruskigt innovativ så kanske inte produkten kan säljas
503 ändå, på grund av att användarna helt enkelt inte klarar
504 av att använda den för att gränssnittet är alldeles för
505 klumpigt, långsamt och förvirrande. \emph{``Jag fattar inte varför man år 2000 ska behöva
506 vänta ibland en sekund innan telefonen fattar att man
507 vill hoppa ett steg till vänster i menyerna.''}(Mats
508 Ekstrand, 2000-09-20 i en recension av Ericssons R310)
509 Man brukar säga att utseendet inte spelar någon roll,
510 men när det gäller MDI så spelar det stor roll. Det första
511 man möts av när man får/köper en produkt är gränssnittet,
512 må det så vara en knappsats, touchscreen eller ett flashigt GUI.
513
514 \end{document}

root@recompile.se
ViewVC Help
Powered by ViewVC 1.1.26